op deze site: http://www.tkmst.nl/zoek/study/?value=fotografie&useProfile=#study vind je alle opleidingen. afhankelijk van niveau natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De fotoacademie is de meest aanbevolen opleiding voor fotografen. Ook de vakopleiding aan de Fotoacademie kun je zowel in voltijd als in deeltijd doen. De opleiding duurt, afhankelijk van de afstudeerrichting die je kiest, tussen de twee en een half en vier jaar. Je kunt kiezen uit de richtingen creatief vakfotograaf, autonoom fotograaf of journalistiek/documentair fotograaf. De opleiding wordt afgesloten met een examen.

De fotoacademie is een particuliere opleiding op hbo-niveau. Je hebt dus geen recht op studiefinanciering, maar de studiekosten zijn wel aftrekbaar. De opleiding is uniek: je hebt bijvoorbeeld uitsluitend les van docenten die zelf het grootste deel van hun tijd als fotograaf werkzaam zijn. Er zijn kleine groepen en je bent het grootste deel van de opleiding bezig met concrete foto-opdrachten. Tijdens deze opleiding leer je werken met bijvoorbeeld verschillende soorten camera's en belichtingstechnieken. Als student aan de Fotoacademie word je gestimuleerd op een eigen fotografische visie te ontwikkelen. Je krijgt veel gerichte opdrachten op verschillende gebieden (sociale reportages, architectuur, portret, mode of geënsceneerde fotografie).

Bedenk wel dat een vacature voor een fotograaf lastig te vinden is, de meeste afgestudeerde studenten werken dan ook als zelfstandig fotograaf. De hoeveelheid werk die je hebt zal in belangrijke mate afhangen van je portfolio en je eigen kracht in het netwerken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afhankelijk van de vooropleiding zou de kunstacademie een optie zijn. Deze beiden fotografie soms als onderdeel aan maar ook wel als specialiserende richting. Dit verschilt per school. Er zullen natuurlijk ook andere vakken aangeboden worden, anders kun je er geen vier jaar HBO mee vullen. Bij deze opleidingen worden meestal ook andere kunstvormen verkend en wordt de creativiteit ontwikkeld. De opleidingen waar fotografie een onderdeel van is heten meestal iets in de richting van 'vormgeving'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze ook belangstelling voor communicatie etc. heeft zou ze ook voor de school voor journalistiek kunnen kiezen. De combinatie journalistiek / fotografie is een hele mooie!