Mag school verplichten dat je maar een maximum aantal dagen ziek mag zijn?

Mag school je verplichten maar een maximum aantal dagen ziek te zijn? Hier mag je maar 4 dagen ziek zijn...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Nee, een school bepaalt niet hoe lang een genezingsproces duurt.
9 jaar geleden
Er wordt waarschijnlijk bedoeld dat je 4 dagen afwezig mag zijn zonder doktersbriefje. Vanaf de 5de dag moet je dus een doktersattest voorleggen.

Bij ons op school is het ook zo, wij krijgen afwezigheidsbriefjes (5 per jaar) die je mag laten invullen en ondertekenen door je ouders en waarvoor dus geen doktersattest nodig is.
Als die briefjes op zijn en je bent weer ziek of afwezig, wordt er wel naar een doktersbriefje gevraagd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nounka
9 jaar geleden
mooi antwoord
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet dat er soms om gevraagd wordt, maar:
Het is mi. niet toegestaan om een dokters verklaring te eisen.Want een dokter (huisarts) verstrekt in principe geen informatie aan/voor derden. Een patiënt kan hooguit vragen om een uittreksel uit het patiënten dossier.
Het enige wat wel kan is een controlerend geneesheer langs sturen of vragen of je bij zo'n controlerend arts langs gaat.
(zoals werkgevers kunnen doen bij ziek personeel ...vaak iemand van de arbo dienst)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt een huisarts heeft beroepsgeheim en een huisarts kan helemaal niet goed inschatten of iemand wel of niet in staat is om naar school te gaan als die grieperig is. Een school kan niet zomaar een briefje van de dokter eisen. Is ook gewoon te veel werk voor een arts. Op hbo/uni vragen ze soms al een briefje als je een tentamen mist gewoon omdat je grieperig bent. Beetje duur en onzinnig om daar een afspraak voor te maken met je huisarts.