Waarom moet je vakken op school doen, waar je later niets mee gaat doen, en die je helemaal niet interesseren?

Ik bedoel vakken zoals biologie, chemie,...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Op de middelbare school gaat het bij die vakken niet zozeer om de stof die je behandelt. Uiteraard is dit nuttig voor je algehele vorming, maar niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat je op een bepaalde manier leert denken, en leert leren. Er worden je manieren aangeleerd om op je vervolgopleiding goed uit de voeten te kunnen. Het onderwijs op de middelbare school is dan ook voorbereidend en vormend opgezet, niet als eindopleiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens.

Andere antwoorden (8)

om je algemene kennis te vergroten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je ook eens meepraten en dit helpt je met je studiekeuze
12 jaar geleden
algemene kennis en misschien vind je het leuker dan dat je het van te voren lijkt, misschien verander je daarna van mening over wat voor vakkenpakket je wilt kiezen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat men niet kan weten welke richting leerlingen zullen uitgaan in de toekomst. Daarom zit er in een lessenpakket een zo groot mogelijke algemene ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dit gevoel ook wel eens, wat boeit mij het nou hoe een bloemblaadje in elkaar zit. Maar dit is zo zodat later als je wilt studeren en gaat bijv. rechten doen, dan kan het zijn dat al snel blijkt dat dit heeeeelemaal niks voor je is. Dan is het handig dat er nog andere vakken in je pakket zaten, en kun je altijd nog wisselen. (kost wel een hoop geld)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor je algemene kennis en ontwikkeling het zou een beetje raar zijn als je bijvoorbeeld rechter zou worden en niet wist dat 8x8 64 is terwijl je dat niet epr se hoeft te weten om rechter te zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu weet ik niet welke vakken je bedoelt.

Nederlands heb ik oa. nodig om hier de vragen te kunnen beantwoorden.

Rekenen heb ik nodig om mijn puntenaantal bij te kunnen houden op deze site.

Natuurkunde heb ik nodig om te kunnen begrijpen waar mensen het over hebben als ze hier een vraag stellen.

Aardrijkskunde heb ik nodig als ik ergens naar toe wil.

Engels is belangrijk als ik iets van de computer wil weten.

Zo zie je dat, ondanks dat je ze niet voor je vak nodig hebt, toch handig is dat je een aantal dingen beheerst die voor jou nog onnuttig lijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet jij zeker dat je wiskunde nooit nodig hebt als je van school bent? En chemie niet belangrijk? Je lichaam is een groot chemiebedrijf, en als je ooit je eigen wast doe je dat met chemicaliën.
Als je ziek wordt is het handig als je wat van biologie afweet.

Als je verfafbijt in je ogen krijgt is het wel handig om te weten wat je daaraan kunt doen. Dat leer je bij chemie.

Hoe je remweg verandert wanneer je van 100 km/u naar 120 km/u je snelheid verhoogt, is ook wel nuttig te weten. Dat leer je bij natuurkunde.

Om mee te praten over kernenergie, benzine, hybride auto's en kreukelzones. Heb je de genoemde vakken nodig.

Daarbij moet vaak worden gerekend. Onder andere met formules. Dat wordt bij wiskunde geleerd.

Geschiedenis om niet dezelfde fouten te maken als in het verleden.

Aardrijkskunde om te weten dat de wereld groter is dan ons land. Met heel andere landschappen en culturen.

En vreemde talen om je verstaanbaar te maken als je een andere landschap of cultuur wilt bezoeken.