Wajong en scholing?

Mijn broertje heeft een Wajong uitkering sinds augustus, kan het uwv hem een opleiding aanbieden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja en nee. Het UWV regelt of betaalt geen opleidingen, maar het volgen van een opleiding kan wel een onderdeel zijn van het Participatieplan. En wanneer iemand bepaalde begeleiding of hulpmiddelen nodig heeft om een opleiding te kúnnen doen, kan het UWV dit vergoeden.

Jouw broertje heeft sinds augustus een Wajong-uitkering, dat betekent dat hij valt onder de "Nieuwe Wajong", dat is de Wajong zoals die geldt voor iedereen die de uitkering heeft aangevraagd ná 1 januari 2010. Als het UWV je broertje heeft beoordeeld als iemand die nu of in de toekomst mogelijkheden heeft voor werk, dan zal er samen met hem een Participatieplan worden opgesteld. Dat betekent dat de stappen worden besproken die hij zou moeten nemen om aan het werk te komen en dat daar afspraken over worden gemaakt en vastgelegd. Eén van die stappen kan zijn het volgen van een opleiding. Het UWV bepaalt niet wat voor opleiding iemand moet volgen, maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat het uiteindelijk leidt tot mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Zo kan bijvoorbeeld de afspraak gemaakt worden dat hij zich inschrijft voor een opleiding van zijn niveau en dat hij die opleiding ook volgt. Je kunt dat zien als een aanbod, maar het is niet vrijblijvend: de afspraken uit het Participatieplan moet hij nakomen. Als hij dat niet doet, kan dat gevolgen hebben voor zijn uitkering.

Het Participatieplan moet natuurlijk wel uitvoerbaar zijn. Daarom wordt het ook samen met de cliënt opgesteld, mag de cliënt het aanpassen en moet het uiteindelijk ondertekend worden. Ik ben niet erg thuis in de Nieuwe Wajong om eerlijk te zijn, en weet niet of er formele bezwaarmogelijkheden zijn wanneer iemand het niet eens is met zijn of haar Participatieplan. Als het goed is, is zo'n plan wel gebaseerd op een eerdere inschatting van iemands belastbaarheid, en dat is in elk geval wél een beslissing waar je tegen in bezwaar kunt gaan. Het is natuurlijk niet reëel als iemand die hooguit twee uur per dag met tussenpozen uit bed kan zijn, verplicht zou worden om voltijdsonderwijs te volgen of als iemand met een ernstige verstandelijke beperking geacht wordt een MBO-opleiding af te ronden. Zo'n Participatieplan wordt dan ook opgesteld nádat de medische en arbeidskundige beoordeling hebben plaatsgevonden, en wordt aangepast aan iemands mogelijkheden. Van de één wordt misschien voorlopig niets meer gevraagd dan het meewerken aan de reeds gestarte medische behandelingen, terwijl de ander moet solliciteren op betaald werk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jodyenboyke
9 jaar geleden
+ helaas werkt het participatieplan niet geweldig voor sommige wajongers en vallen ze makkelijk tussen wal en schip.

Andere antwoorden (1)

Nee, ze bieden geen scholing, wel krijgt hij waarschijnlijk een werkcoach die hem gaat begeleiden naar mogelijk werk of dagbesteding. Wil hij toch een opleiding gaan doen, dan kan hij als hij aan de voorwaarden voldoet, studiefinanciering krijgen die dan weer in mindering wordt gebracht op zijn Wajong-uitkering. Op de site van het UWV kan je daar onder het kopje Wajong meer over lezen.