Wat is het functieprofiel van een CEO?

Ik zag het laasts op een vacaturesite staan. Wat betekent deze afkorting? Zijn er bekende CEO's?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.2K

Antwoorden (5)

chief executive officer...dat is de bovenste baas van een concern....Jeroen van de Veer; ceo van shell
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
CEO staat voor chief executive officer, eigenlijk niets anders dan een Engelse term voor bestuursvoorzitter.

Of ze ook voor jou bekend zijn, hangt af of je je verdiept in de bedrijfsvoering van een bepaald bedrijf. Bij beursgenoteerde ondernemingen is het heel eenvoudig de huidig CEO te achterhalen, kwestie van google-en
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Chief Executive Officer; algemeen directeur. Bekende CEO's; Gerard Kleisterlee (Philips), Jeroen van der Veer (RD Shell). Ervaring, netwerk, brede kennis van zaken en leiderschap zijn denk ik de belangrijkste eigenschappen voor een CEO. Meestal wordt een CEO via een netwerk benoemd of vanuit de organisatie naar voren geschoven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Baas van hele spul, vaak ook wel weer een symbolische functie, denk aan: staatshoofd. De bakermat van het netwerken is bij deze positie begonnen. Het ging er om dat je bekend was in een bepaald circuit en de spelers kende.

Zeker in de VS zie je dat het met name een representatieve functie is die sterk doet denken aan een sales functie op hoog niveau. Het gezicht van het bedrijf.

Toegevoegd op 13-05-2009 10:13:42
Stev Jobs van Apple bijvoorbeeld is er 1. Of Steve Ballmer van Microsoft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een Chief Executive Officer staat aan het hoofd van een onderneming.

Wat moet hij kunnen?

Hij moet de strategische visie van de onderneming waarvoor hij werkt kunnen vertalen naar meerjarenplannen, en naar directe operationele objectieven. Daar waar strategie ontbreekt is de goede CEO in staat het management team en de raad van bestuur op sleeptouw te nemen om een visie, missie en strategie uit te werken. De goede CEO kan deze doelstellingen met charisma uitdragen naar de rest van zijn organisatie.

Een CEO staat voor de moeilijke taak zijn prioriteiten te kennen en zich niet teveel met de 'werkvloer' in te laten, maar toch niet in een ivoren toren te lijken zitten. Een goede CEO weet dan ook de communicatiestructuren en rapportagestructuren op te zetten om de complexe doelen duidelijk en doeltreffend te vertalen naar de lager liggende niveaus. Door empowerment van zijn management team is hij in staat om zijn managers zich te laten toewijden aan de doelstellingen en door coaching is hij in staat de mensen onder hem op een hoger niveau te krijgen.

In plaats van een blaffende ouderwetse cultuur hanteert hij een cultuur van verantwoordelijkheid, delegatie, participatie, maar ook eerlijkheid.

De goede CEO is in staat om faalangst te laten plaats maken voor gedrevenheid bij zijn mensen, en afstraffing van fouten door een denken en handelen dat gericht is op contuinue verbetering. De goede CEO creëert daarmee een organisatie die in staat is de strategische doelstellingen te verwezenlijken.

De goede CEO heeft er ook voor gezorgd dat klantentevredenheid een doelstelling op zich is, en een waardemeter voor de kwaliteit van de interne processen. De goede CEO slaagt er dan ook in om een beeld van succes van zijn organisatie uit te dragen naar buiten. Zijn organisatie komt dan ook positief in het nieuws omdat er steeds nieuwe investeringen en dus werkplaatsen komen. Bovendien heeft zijn bedrijf een goeie reputatie zodat de beste mensen voor hem willen komen werken.

Het nadeel voor de CEO is dat zijn job geen begin en geen einde kent. Hij staat constant onder druk, maar de goede CEO kan deze druk net aan en weet deze positief te benutten. Nochtans, en daar kan de goede CEO niks aan doen, schiet een groot deel van zijn vrije tijd er bij in.