Wanneer schrijf je "gebeurt" met een "t", wanneer met een "d"?

... in een poging om deze taalfout uit GV te bannen...

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

Als het werkwoord gebeuren in de derde persoon enkelvoud staat in de o.t.t is het met een t. (Stam+t)
Voorbeeld:
"Het gebeurt vaak dat er mensen zijn die een taalfout maken".
Als gebeuren als voltooid deelwoord in een zin terecht komt (dus in combinatie met is of was) dan is het met een d.
Voorbeeld:
"Het ongeluk is in Amstelveen gebeurd".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als 't voltooid is, dan met een d.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tegenwoordige tijd is met een T
alle andere tijden met een D
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Simpel ezelsbruggetje.
Ik drink nooit t(hee)
Jij drinkt altijd t(hee)
Hij drinkt alleen t(hee) als hij tegenwoordig is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Simpel, maar onjuist. Beter is: Ik drink nooit t(hee).
Jij drinkt alleen t(hee) als je ervoor staat.
Hij drinkt altijd t(hee). En dit is dan nog alleen geldig als het om onvoltooid tegenwoordige tijd gaat, en het geeft dan ook niet echt antwoord op de vraag...
Ben het met freddy eens
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tegenwoordige tijd 'T', voltooide tijd 'D', tenzij het werkwoord (wanneer je -en weglaat) eindigt met één van de medeklinkers van XTC-KOFFIESHOP.
Voorbeeld: werken, werkte, gewerkt (de K zit in xtc-koffieshop).
Voelen, voelde, gevoeld (de L zit niet in xtc-koffieshop).
Overigens kan je het al weten als je kijkt naar de verleden tijd vorm: je zegt niet werkde en ook niet voelte!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lekker belangrijk............, ik dacht dat het hier bij goede vraag ging om de gestelde "goede vraag", en de antwoorden op deze vragen.
Moet ik nu ook nog op mijn spelling gaan letten?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik sta echt wel open om iets te leren,maar om aan een "d" of een "t"
achter een woord nu een hele vraag te wijden, met de bedoeling iets "uit te bannen"...? Mwaaah.....
De essentie van de vraag of het antwoord, daar gaat het hier om.
Simpel... Je schrijft het alleen met een d als het voltooid deelwoord is en anders ALTIJD met een t.