Wat zijn mijn rechten als ik bij goed functioneren bij mijn werkgever na drie jaarcontracten geen vast contract krijg aangeboden?

op 1 september 2014 loopt mijn derde jaarcontract af bij mijn huidige werkgever. Ik vermoed dat ze mijn geen vast contract willen aanbieden, vanwege bedrijfseconomische redenen. Het bedrijf zit niet tegen een faillissement aan of iets dergelijks.

Mijn beoordelingen zijn meestal goed geweest. Kan ik van mijn werkgever een ontslagvergoeding krijgen of eisen dat ze mij in dienst nemen, en wat moet ik daarvoor kunnen aantonen?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

De constructie van drie jaarcontracten wordt momenteel door veel werkgevers benut. Op die manier kan iemand drie jaar lang komen werken, zonder dat de werkgever vast zit aan de medewerker. Je hebt geen rechten, ook al heb je uitmuntend gepresteerd.
Er zijn zelfs werkgevers die de werknemer na drie tijdelijke contracten vragen of ze drie maanden uit dienst willen gaan, zodat ze dezelfde werknemer na drie maanden weer opnieuw in dienst kunnen nemen. De keten (van maximaal drie tijdelijke contracten) gaat dan weer opnieuw in, omdat er drie maanden tussen hebben gezeten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Onder de volgende voorwaarden kan een werkgever driemaal een tijdelijke arbeidsovereenkomst aanbieden zonder dat hij gebonden is aan de bepalingen die gelden voor opzegging:
1. de drie arbeidsovereenkomsten moeten elkaar opvolgen binnen drie maanden;
2. de totale duur van de arbeidsovereenkomst mag niet meer dan 36 maanden bedragen.

Wanneer de termijn van 36 maanden wordt overschreden, ontstaat een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Dan geldt de laatste arbeidsovereenkomst als een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd op het moment dat de 36 maanden voorbij zijn. Dit is bepaald in artikel 7: 668a BW.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ M.i.v. 1 juli 2015 wordt het maximaal 24 maanden en kunnen werknemers pas na een half jaar weer in dienst komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké, Maria, dat wist ik niet. Bedankt voor de extra info.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Graag gedaan,ik las het toevallig gisteren in de krant.
Computoon
9 jaar geleden
Dat is een verbetering, al zou dat halve jaar gerust verlengd kunnen worden tot een jaar of langer. Naar mijn mening is die huidige 'driemaands tussenruimte constructie' bedacht voor werkgevers met een slecht personeelsbeleid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vraag mij af of het een verbetering is,je ligt er dan na 2 jaar al uit.
Computoon
9 jaar geleden
De verbetering is de volgende.
Nu kan de (slechte) werkgever eindeloos contracten blijven aanbieden voor bepaalde tijd, desnoods tot aan de AOW-leeftijd. (Steeds 3x een jaarcontract geven, daarna drie maanden tussenruimte, vervolgens weer 3x een jaarcontract enz.) De werknemer heeft dan op geen enkel moment gedurende zijn werkzame leven zekerheid (als hij bij deze werkgever blijft, een werkgever die kennelijk niet weet wat hij wil.) Dat kan niet meer na de verandering, die zekerheid moet na twee jaar worden gegeven en de werknemer weet dan waar hij aan toe is. Natuurlijk kan de werkgever iemand na dat halve jaar opnieuw aannemen maar dat zal grotere praktische problemen opleveren dan de drie maanden tussenruimte nu. Want de hoeveelheid werk die er is zal wel gedaan moeten worden en drie maanden aanmodderen is gemakkelijker dan een half jaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is wel zo,maar tegenwoordig nemen ze net zo makkelijk weer nieuwe mensen aan die ook weer volgens hetzelfde systeem te werk gaan. Ik zie dit helaas hier overal om mij heen gebeuren.