Wat zijn mijn rechten als ik bij goed functioneren bij mijn werkgever na drie jaarcontracten geen vast contract krijg aangeboden?

op 1 september 2014 loopt mijn derde jaarcontract af bij mijn huidige werkgever. Ik vermoed dat ze mijn geen vast contract willen aanbieden, vanwege bedrijfseconomische redenen. Het bedrijf zit niet tegen een faillissement aan of iets dergelijks.

Mijn beoordelingen zijn meestal goed geweest. Kan ik van mijn werkgever een ontslagvergoeding krijgen of eisen dat ze mij in dienst nemen, en wat moet ik daarvoor kunnen aantonen?

Alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De constructie van drie jaarcontracten wordt momenteel door veel werkgevers benut. Op die manier kan iemand drie jaar lang komen werken, zonder dat de werkgever vast zit aan de medewerker. Je hebt geen rechten, ook al heb je uitmuntend gepresteerd. Er zijn zelfs werkgevers die de werknemer na drie tijdelijke contracten vragen of ze drie maanden uit dienst willen gaan, zodat ze dezelfde werknemer na drie maanden weer opnieuw in dienst kunnen nemen. De keten (van maximaal drie tijdelijke contracten) gaat dan weer opnieuw in, omdat er drie maanden tussen hebben gezeten. Toegevoegd na 1 minuut: Onder de volgende voorwaarden kan een werkgever driemaal een tijdelijke arbeidsovereenkomst aanbieden zonder dat hij gebonden is aan de bepalingen die gelden voor opzegging: 1. de drie arbeidsovereenkomsten moeten elkaar opvolgen binnen drie maanden; 2. de totale duur van de arbeidsovereenkomst mag niet meer dan 36 maanden bedragen. Wanneer de termijn van 36 maanden wordt overschreden, ontstaat een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Dan geldt de laatste arbeidsovereenkomst als een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd op het moment dat de 36 maanden voorbij zijn. Dit is bepaald in artikel 7: 668a BW.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100