Kun je beter je studieboeken na het eerste college kopen of meteen allemaal aanschaffen voor het schooljaar begint?

Ik ga de Vertaalacademie doen en zou graag meer ervaringen willen horen over überhaupt HBO studies.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik bestel de boeken meestal pas als ik ze nodig heb, je hebt niet altijd alle boeken nodig die op je boekenlijst staan. Als je tegenwoordig je boeken via internet bestelt zijn ze de volgende dag in huis, één dag wachten kan dan volgens mij ook nog wel!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat Max zegt. Zeker niet gelijk bestellen. Jaag jezelf alleen op kosten en je schiet er niet echt veel mee op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De beste informatie komt dus van de studenten die vorig jaar zijn begonnen aan dezelfde studie. NIEMAND anders kan hier een goed antwoord op geven.

Het beste antwoord

Over het algemeen is het aangeraden om je studiemateriaal pas te kopen nadat je één of meerdere colleges hebt gehad. Dat komt doordat docenten of professoren lesmateriaal moeten opgeven (om administratieve redenen) aan hun studenten, zodat ze het opleidingsonderdeel (vak) goed kunnen voorbereiden. In de praktijk is het echter zo dat die boeken of syllabi veel te veel informatie bevatten of slechts een deel van de leerstof bundelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij mijn opleiding heb ik voor het eerste kwartaal van het eerste jaar de boeken gekocht. Uiteindelijk er 0 van nodig gehad. De rest van de tijd nooit een schoolboek gekocht en ook niet nodig gehad.
Ik deed een opleiding in de richting ICT, dus alle informatie was ook op internet te vinden en veel relevanter. Dit kan bij jouw opleiding anders zijn.

Ik zou in ieder geval oppassen dat je niet onnodig boeken koopt. Ze zijn niet goedkoop...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geldt vrijwel voor elke studie, te vroeg kopen is echt geldverspilling. Goed antwoord verder.
Wachten. Heel veel boeken worden niet of amper gebruikt, maar staan wel op de lijst. Pas vlak voor het vak echt begint wordt de studiegids meestal goed bijgewerkt. Daarnaast is de levertijd doorgaans kort. Nu al aanschaffen is pure verspilling. Ik heb nog niet gehoord dat iemand last had dat ie zijn boeken niet had gekocht vooraf, wel veel mensen die hadden geklaagd dat ze onnodig boeken kopen. Echt te vroeg nu! Zeker niet voor het hele jaar kopen. Overigens geldt dit advies voor bijna elke studie (op universiteiten in elk geval en ik vermoed ook op de HBOs). Je zult straks nog vaak genoeg tegenkomen hoevaak boeken worden voorgeschreven omdat je docent het zelf heeft geschreven, maar uiteindelijk amper worden gebruikt. Tegenwoordig is dat steeds minder, maar het wil nog weleens gebeuren. Ik zou dus wachten, nu kopen is geldverspilling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hmm oke daar zit ook weer wat in. Ik heb ze gelukkig nog steeds niet besteld en krijg toch het idee dat wachten toch beter is. Al ben ik overal graag vroeg mee (had me al december vorig jaar ingeschreven). Bedankt!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mwah, dat is niet nodig. Zeker boeken voor het hele jaar vooraf kopen is nu echt geldverspilling! Echt pure geldverspilling. Wil je boeken kopen, dan hooguit voor het eerste blok (eerste 8 weken). Maar zelf zou ik wachten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah daar ben je weer over hetzelfde onderwerp. Wat ik een probleem vind is dat jouw ervaring alleen op de universiteit ligt. Verder ligt het vooral aan de HBO opleiding zelf. De beste informatie komt dus van de studenten die vorig jaar zijn begonnen aan dezelfde studie. NIEMAND anders kan hier een goed antwoord op geven.