Ik werk 40 uur per week. Wat en bij wie moet ik allemaal doorgeven als ik een ander baantje van 4 uur per maand er bij doe?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Een baantje van 4 uur per maand is niet noodzakelijk om hier je werkgever van op de hoogte te brengen, het brengt je aanwezigheid toch niet in gevaar? Ik zou de opbrengsten die je aan die 4 uur per maand ( 48 uur per jaar) wel opgeven bij de belastingdienst als je in januari 2013 je belastingaangifte opstuurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, nee, dat kan je gewoon meenemen in je aangifte voor dit jaar vóór 31 januari 2013
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bart: is er verschil als iemand zijn been breekt bij het voetballen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Barts3cundo, als het goed is kom je gewoon in de ziektewet. Het is niet verboden om naast je full-time nog een part-time baantje te hebben. Als je daar je been breekt betekent het nog niet dat je andere baas je om die reden kan ontslaan? Een been breken kan je ook met boodschappen doen, een hobby of sporten, ook dan geldt gewoon dat je in de ziektewet komt. We leven niet allemaal voor onze baas alleen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent vrij om je vrije tijd zelf in te delen, als dat is om ergens anders te werken mag dat, tenzij het geen concurrent is voor je andere baas. Ziekte doet er niet toe op de andere vloer, die kan je elders ook oplopen, het feit dat het bij je andere baas is gebeurd maakt het probleem niet groter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gut dubossies, nu zijn we het weer gewoon eens met elkaar ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lowlander en Bart: er zijn zoveel mensen die twee parttimebanen hebben en voor dat beenbreken hoef je het echt niet aan beide werkgevers te vertellen. Ik werk bij de post en mag dus NIET bij een concurrent werken. Dat is een reden maar de post heeft er niets mee te maken wat ik nog meer doe naast dat postwerk. Wel heb ik als advies gekregen dat het bij de post zwaar werk is en dat nog een zware baan ernaast teveel kan zijn maar nog heeft dat niets te maken met beenbreken. Leg nu eens uit wat het probleem is? Het maakt voor de werkgever echt niets uit of je je been breekt op skivakantie, als je je hond uitlaat of bij dat baantje van 4 uur per maand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bart: wat is nu het verschil voor die werkgever als je je been breekt op skivakantie of bij het hond uitlaten of bij die 4 uur per maand? Leg dat eens uit want misschien heb je gelijk maar je roept maar wat zonder je argument echt uit te leggen. Ik zou als werkgever dus eerder iemand verbieden te voetballen of op skivakantie te gaan dan een ander baantje te nemen wat totaal niet gevaarlijk is. Verder: los van concurrenten waar je zou kunnen werken of ziekmakend (dat is iets anders) werk heeft een werkgever er niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Barts3cundo, vraagsteller "moet" het niet melden bij zijn andere werkgever, hij "mag"het wel melden. Mijn vader werkte full-time bij een werkgever en daarnaast was hij nog werkgever en werknemer van zijn eigen aannemersbedrijfje die hij op zolder in zijn eigen huis had. Hier werkte hij elke avond. Hier verdiende hij naast het loon van zijn werkgever ook nog aan klanten van zijn eigen aannemersbedrijf. Wat nu als hij bij zijn eigen thuis op zolder struikelt over de draden van zijn computer waar hij de berekeningen doet voor een bouwtekening van zijn klant? Betekent het dat zijn andere werkgever bezwaar zou kunnen maken als hij hierdoor een been breekt en op zijn andere werk een paar weken niet kan verschijnen omdat dit gebeurd is tijdens het werk wat hij voor zijn eigen aannemersbedrijf doet? Hoewel hij nu gepensioneerd is en nog wel steeds voor zijn eigen klanten berekeningen uitvoert is er nooit door geen enkele werkgever bezwaar gemaakt hoewel hij toch wel een aantal keren ziek is geweest door ongevallen tijdens het sporten (wielrennen). Hij heeft in totaal 4 werkgevers gehad die het wel wisten dat hij een eigen bedrijfje had, maar zolang hij op hun werkvloer niet gestoord werd door zijn eigen klanten en hij in die zijn baas geen werkzaamheden verrichtte voor zijn eigen bedrijf was er geen enkel bezwaar.Zelfs al zouden ze het niet geweten hebben mag er geen bezwaar zijn, zeker niet voor een baantje van 1 dagdeel per maand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat als het ongeluk gebeurd op de werkvloer van zijn andere baas waar hij 40 uur/week werkt, mag die baas waar hij 4 uur werkt dan bezwaar maken omdat die niet wist dat hij naast dat werk ook nog ergens anders 40 uur/week werkt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar als je je been breekt terwijl je aan het werk bent voor een ander is diegene nog niet aansprakelijk! Dit geldt voor bijvoorbeeld aanrijdingen die veroorzaakt zijn door een ander. Kom nu maar eerst eens met bewijs dat je VERPLICHT bent om door te geven bij werkgever 1 dat je ook werkt bij werkgever 2 als dat niets te maken heeft met concurrentie ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar waarom doet die dat niet als je met skieën een ongeluk krijgt? Verder: je hebt nog steeds geen link gegeven dat je VERPLICHT bent om aan werkgever 1 door te geven dat je ergens anders ook werkt. Je roept nog steeds van alles maar je komt niet met iets wat het allemaal staaft en nog steeds zie ik geen verschil tussen je been breken bij ander werk of op je hobby, je vakantie of in je achtertuin. Verder: stel dat je het wel zegt, wat heeft het dan voor zin. Wil dit werkgever dan opeens wel de loondoorbetaling doen of ook niet? Geef daar dan ook eens antwoord op want we blijven maar in een kringetje draaien omdat jij ons niet ergens naar toe brengt.

Andere antwoorden (1)

Jouw (40-uur) werkgever wil dat wel weten...

Toegevoegd na 12 uur:
In Nederland is de werkgever verplicht tot doorbetaling van werknemers loon tijdens arbeidsongeschiktheid. Dit kan behoorlijk in de 'papieren' lopen daar er geen arbeidsinkomsten tegenover staan. Als de werknemer naast zijn reguliere baan een nevenbaan heeft moeten 'risico's' dus eigenlijk, en in alle redelijkheid afgestemd worden.

Voorbeeld: Gerrit heeft een 40 uur/week kantoorbaan, en werkt daarnaast ook 4 uur per maand als steigerbouwer. Gerrit flikkert zomaar van de steiger en wordt vervolgens vier maanden ingepakt in het gips. Wie betaald Gerrit in die periode.....