Wat is Homme's hoest thema?

Ik vroeg me af of iemand ooit wel eens het boek[i] Homme’s hoest[/i] heeft gelezen van WF Hermans? Ik ben opzoek naar het thema van dit boek. Ik heb wel even op internet gekeken(scholieren.com etc), maar ik kwam echter alleen op het thema ‘reizen’. Dat houdt in dat het verwijst naar het feit dat Homme en Helena een beetje de reis naar Troje symboleren. Onze docent zei echter dat fout was. Het is wel goed, maar hij rekent het fout. Hij gaf een ‘hint’ dat het iets is met mannen en vrouwen is, aangezien ‘homme’ man betekent in het latijn. ik kan dus wel wat hulp gebruiken! :D

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Ik heb het boek zelf niet gelezen, maar ik vond dit wel op internet:
"Alles wat hij publiceert, is daardoor min of meer een variatie op hetzelfde thema. Het menselijk bestaan wordt, volgens W.F. Hermans, gekenmerkt door onzekerheid. De mens kan de werkelijkheid die hem omringt, niet kennen. Ieder mens vormt zich daarom een geheel eigen beeld van de realiteit waaraan hij daarna ‘zekerheden’ ontleent. Omdat iedereen zo'n geheel eigen werkelijkheidsbeeld heeft, geeft contact tussen mensen altijd aanleiding tot misverstand, bedrog, onbegrip en wantrouwen. De mens leeft niet in een geordend bestaan maar in een chaos.
De personen en de gebeurtenissen in Homme's hoest passen inderdaad uitstekend in dit wereldbeeld."

en ook dit:
"Het thema is: ongeluk. Ongeluk kwam al in de oudheid voor en is iets onvermijdelijks. Het is iets dat van nature in de mens zit omdat de mens zichzelf en zijn medemens niet kan vertrouwen, de verleiding van het plezierige of het bezit is vaak onweerstaanbaar."

Misschien ben je hier iets mee...