Ik heb lang geleden een onderwijsbevoegdheid 2de graads Engels gehaald maar nauwelijks voor de klas gestaan. Waar kan ik een opfriscursus doen? Tips?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vraag aan een school of je eens een dag mee mag lopen.

Het beste antwoord

Ik denk dat de beste opfriscursus is om voor de klas te gaan staan. Bij een lerarenopleiding wordt er niet voor niets veelvuldig stage gelopen!

Omdat je met 'amper voor de klas staan' moeilijk een baan krijgt (ik neem even aan dat je dat wilt) zul je wat ervaring nodig hebben. Dus misschien kan je het beste in je omgeving scholen aanschrijven met de vraag of je misschien een tijdje mee mag lopen. Zeg maar een stage op eigen initiatief.

Hierbij kan je uitleggen dat je wel een onderwijsbevoegdheid hebt, maar dat je weinig voor de klas hebt gestaan. Eventueel vertel je er bij dat je weer een baan zoekt in het onderwijs en dat je je verantwoordelijk voelt voor de leerlingen die onder jouw hoede worden geplaatst. Daarom wil je niet 'zomaar' voor de klas gaan staan maar even weer wat leren hierover.

Een stage op eigen initiatief is in mijn opinie vaak iets wat scholen geen probleem vinden (tenzij ze al teveel stagiairs hebben). En juist doordat ik vind dat ze op een school moeten begrijpen hoe belangrijk het is om je verantwoordelijkheid te nemen voor de leerlingen zullen ze dit een goed idee vinden.

Je kan dan beginnen met bij verschillende docenten Engels even de kunst af te kijken (lesvormen, orde houden et cetera) en eventueel een keer een les geven in overleg met de docent bij wie je in de klas gaat observeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Veel lerarenopleidingen bieden een opfriscursus aan voor herintreders. Via de eerste link krijg je een lijst met alle lerarenopleidingen, zodat je er een in jouw buurt kunt kiezen.