Is het waar dat als je meer reistijd heb dan lestijd, dat je niet naar school hoeft?

Bijvoorbeeld dat je maar 50 minuten les hebt maar dat je een uur onderweg bent. ik heb het ooit gehoord, Graag met bronnen

Toegevoegd na 13 minuten:
Om op C4th vraag terug te komen, Het is een uurtje gym, En heb ongeveer een uur tot anderhalf uur reistijd van deur tot deur.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
50.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga je met de bus of trein? Neem dan wat leerboeken of aantekeningen mee, dan is die reistijd niet verspeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ons op school gold dit volgens mij wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vrees voor jou dat je opportunisme een fabeltje is. Trouwens, de logica zegt dat wanneer je niet lang onderweg wilt zijn, je je inschrijft op een school dicht bij jou in de buurt. Twee jaar geleden ben ik voor een half uur les (in totaal) 3 uur (heen en terug) onderweg geweest. Die tijd kan je nuttig besteden en openbaar vervoer is altijd handig om je sociale contacten nog meer uit te breiden ;)

Het beste antwoord

Hangt ook van de les af.

Ik had door lesuitval ooit maar één uur les, dat uur was een uur gym. De andere lessen vielen uit.
In overleg met de concierge mocht ik direct weer naar huis fietsen (45 minuten enkele reis), omdat ik dan mijn sport wel gehad had :)

Had ik dat uur echter een examenvak gehad, dan had ik dat niet gemogen.

Toegevoegd na 4 minuten:
In aanvulling op je toevoeging: ik zou het gewoon op school vragen.
Zou toch van den zotte zijn als je in totaal zo'n 2 uur reistijd hebt voor 1 uurtje gym...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vindt ik dus ook, maar de teamleider zegt dat die eerst officieel bewijs wil zien ofzo. Ik kan ook altijd even langs de leraar in kwestie gaan om te vragen of er een oplossing is

Andere antwoorden (6)

Onder scholieren circuleert dit verhaal. Ik heb het nog nooit in officiele regelementen gezien.
De regel zou ook lastig uit te voeren zijn: hoe definieer je reistijd? Bus, fiets of lopen? Tel je de wachttijd op de bus mee?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een mooi verhaal. Maar school is school. je moet gewoon naar school anders spijbel je.
ronron1212
12 jaar geleden
Nee dat is niet waar. Wij hadden zelf op de middelbare school een keer de regel ingesteld dat als de docent meer dan 10 minuten te laat was dat we weg mochten gaan.. ondertussen denken leerlingen van die school volgens mij nog steeds dat dat echt een regel is. Feit is dat leerlingen gewoon zo graag mogelijk vrij willen hebben en alles aangrijpen om vrij te krijgen. Gym is net als biologie of geschiedenis gewoon een vak waar je aan moet deelnemen. Je mag trouwens blij zijn dat je kennelijk op een dag alleen maar gym hebt.. lekker rustig dagje toch.. en dan wil je nog thuis blijven?

Graag met bronnen? Dit is algemene kennis.. gewoon naar school gaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik werk in het onderwijs en dit is inderdaad een erg hardnekkig misverstand. Onzin dus! Je kunt natuurlijk wel eens geluk hebben als ook de directeur en/of docenten vinden dat het vervelend is. Dan schuiven ze misschien met een les of geven je vrij. Maar dat is nooit een recht :-)
Jammer hè?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, dat is geen officiële regel. Voor de bron zie de volgende link. Daar staan de vrijstellingen die wél gelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee het mag niet, dat is spijbelen