Heeft een docent (op het voortgezet onderwijs) een minimaal aantal uren per week?

Binnenkort ga ik beginnen aan mijn studie voor leerkracht voortgezet onderwijs.

Nu vraag ik mij af of een docent op het voortgezet onderwijs een minimaal aantal uren moet werken per week? Is dit gewoon 40 uur, net als een andere fulltime baan?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.9K

Het beste antwoord

Het minimum is 1 lesuur. Je wordt als docent voor een x-aantal uren aangenomen, volledig afhankelijk van het vak dat je geeft en de behoefte van de betreffende school. Een leraar Nederlands, wiskunde of Engels zal eerder een volle baan aangeboden krijgen dan een leraar textiele werkvormen. Veel docenten met een kleine aanstelling werken dan ook op meerdere scholen.

Toen ik begon had ik meerdere aanstellingen: 9 uur, 3 uur, 3 uur en 6 uur, bij elkaar dus 21 lesuren op 4 verschillende scholen en dat was geen volledige baan qua uren/salaris, maar veel meer dan een volle baan qua vergadering, ouderavonden, enzovoorts. Ik had er om financiële redenen nog een vijfde kleine baan buiten het onderwijs bij. (Een volle baan destijds was 28 lesuren van 45 minuten.)

Naast je lesuren (contacturen genoemd) is er tijd voor voorbereiding (lessen maken), administratie, examinering, nakijken, vergaderen, deskundigheidsbevordering en nog wat zaken.

Uit het eindrapport Bapo van de Rijksoverheid: De normjaartaak voor een fulltime aanstelling bedraagt in het onderwijs 1659 klokuren. Daarbij wordt uitgegaan van een arbeidsduur van 36,86 uur per week. Die werktijdfactor is gebaseerd op in totaal 45 werkweken. Door de schoolvakanties moeten leraren het aantal te werken uren echter in een kortere periode opbrengen en ze worden dus geacht om meer te werken dan de genoemde 36,86 uur.

In mijn eigen tijd als docent in het VO en BVE (1993-2008) betekende dat 42,5 uur per week op basis van alle schoolvakanties vrij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Goede beschrijving van uw 'hondebanen'