Planning is voor veel leerlingen moeilijk, waarom wordt daar zo weinig aan gedaan?

Op de middelbare school kunnen veel leerlingen niet goed plannen. Ze gaan dus te laat leren voor proefwerk of SO. Er zijn maar weinig scholen die lesgeven in plannen. Waarom is dit zo brak geregeld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Je kunt dit moeilijk regelen op school, dit is de instelling van het kind zelf. Hoe je het ook wend of keert, de school kan deze moeilijk veranderen.

Een kind zal zichzelf moeten leren te plannen. Onverwachte SO's dragen hier een klein beetje aan bij. Als je iedere les onverwacht iets kunt krijgen dat je cijfer kan veranderen, ben je bang je een laag cijfer gaat halen. Hierdoor ga je dus leren om te voorkomen dat dit gebeurt.
Maar dit gaat natuurlijk niet voor iedereen op. Sommige mensen (ik afgelopen 5 jaar iig) denken, het kan mij toch niks schelen, want die SO's tellen maar nauwelijks mee.

En dan kun je nog wel stellen dat de planning slecht is, maar als je op het laatste moment leert en je haalt een voldoende, of het gewenste cijfer, is naar mijn mening de planning gelukt. Je hebt namelijk het gewenste resultaat behaalt. En daar gaat het toch om met plannen?

Sommige scholen doen er overigens wel degelijk aan, door middel van huiswerkinstituten of huiswerkvrije scholen. Hier moet alles op school al gedaan worden en in feite wordt er dan dus wat gedaan aan de planning. Les in plannen heb ik nog nooit van gehoord, maar jij suggereert al dat het bestaat.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als uitbreiding van de eerste alinea:

Plannen gaat voornamelijk om thuis werk. Als je de planning van een kind al wilt regelen, kun je dat beter doen via zijn of haar ouders. Als je dan het eerste jaar van de brugklas, of evt eerste twee gewoon altijd zegt dat als het kind het huiswerk niet af heeft, hij niet mag computeren/tv kijken oid, zal hij leren altijd tijdig zijn huiswerk te maken.
Maar dan krijg je wel een probleem dat het kind huiswerk ''vergeet'' op te schrijven. En een oplossing daarop is gewoon al het huiswerk dat opgegeven wordt digitaal zetten op de site van de school. Iets wat overigens erg handig is, en eigenlijk relatief best gemakkelijk te realiseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op een goede middelbare school zal de mentor van de brugklas deze leerlingen hierin begeleiden.
Tegenwoordig heeft iedere klas met de mentor 1 of 2 keer per week een zogenaamd mentoruur. In dit uur wordt alles besproken wat een kind tegenkomt op school.
Het plannen van huiswerk heeft hier zeer zeker een rol in. Er zijn zelfs speciale planners die leerlingen uitgereikt krijgen om daarmee aan de slag te gaan.

Verder ligt er ook een taak bij de ouders. Als je als ouder ziet dat je kind vastloopt met zijn cijfers, maar je weet dat hij beter kan kun je hem ook hierbij begeleiden.
Gewoon eens wat vaker met hem de agenda doornemen en af en toe eens overhoren. Dat helpt al een heleboel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt steed meer aandacht aan plannen besteed omdat het een belangrijk onderdeel is van zelfstandig leren en belangrijk voor 'een leven lang leren'. Echter je kunt wel leerlingen helpen plannen en leren plannen, maar als zij het werk dat in de plan staat niet uitvoeren dan heeft dat weinig zin. Vaak is dus plannen niet het probleem maar discipline