Welke vreemde talen leren ze in België, Ierland en Luxemburg? (standaard + (bij ons) gymnasium (grieks/latijn etc.))

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Voor België is het leren van vreemde talen in het middelbaar onderwijs te vergelijken met de Nederlandse situatie. Dus Duits, Frans en eventueel spaan, naast voor de gymnasia Latijn en Grieks. Zie het antwoord hierboven.

Het onderwijs is in Luxemburg Luxemburgstalig. Luxemburgs is de oorspronkelijke taal van het Groothertogdom Luxemburg en wordt op alle lagere scholen onderwezen. Het is oorspronkelijk een Moezelfrankisch dialect van het Duits met Franse en Waalse invloeden en leenwoorden. Beheersing van het Luxemburgs is naast het Frans en Duits verplicht voor de meeste overheidsbanen.

Op zesjarige leeftijd wordt met Franse les begonnen, gevolgd door Duits. Op de middelbare school wordt eveneens Engels gedoceerd, met naar keuze Latijn, Spaans of Italiaans.

--------------------------------------------------------------------

In Ierland is Iers of Iers-Gaelisch (Gaeilge) naast Engels de taal die gesproken en onderwezen wordt. Iers is een Keltische taal. De Britse machthebbers vestigden het Engels als enige officiële taal van Ierland. Vanaf de zeventiende eeuw werd de taal teruggedrongen door het Engels. Met de onafhankelijkheid in de 19e eeuw zette de Ierse regering zich - althans officieel - in voor de herleving van het Iers.

Iers heeft in Ierland officieel een beschermde positie: het is de eerste officiële taal van het land. Ondanks deze erkenning hebben slechts weinigen haar ook echt als moedertaal. Iers wordt op alle (overwegend Engelstalige) scholen in de hele Ierse Republiek als tweede taal onderwezen. Als eerste taal fungeert het Iers met name in het westen van het eiland. Iers werd in juni 2005 tot één van de officiële talen van de Europese Unie aanvaard, met ingang van 1 januari 2007.

Op de middelbare scholen wordt als eerste ' vreemde' taal het Frans onderwezen. Bij leerlingen is het leren van Frens niet populair. De meesten spreken nauwelijks Frans na de middelbare school.
fisbel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In België: in het middelbaar onderwijs leer je naast Nederlands, Frans, Engels, Duits. Deze zijn standaard. Je kan ook, afhankelijk van de studierichting Latijn en Grieks leren.
In het avondonderwijs kan je ook nog verschillende talen leren. Het aanbod is dan wel afhankelijk van de onderwijsinrichting die je kiest.

Voor de andere landen kan ik je niet verder helpen.