Als uw inwonende kind inkomsten heeft door bijvoorbeeld vakantiewerk, weekendwerk of een bijbaantje, dan kan dit invloed hebben op uw uitkering. Hierbij is met name van belang of u nog kinderbijslag voor uw kind kunt ontvangen en of u een partner heeft.

Uw kind is jonger dan 16 jaar
Voor kinderen jonger dan 16 jaar geldt dat zij in principe onbeperkt mogen bijverdienen zonder dat u uw recht op kinderbijslag verliest. Dit betekent dat de inkomsten van uw kind(eren) jonger dan 16 jaar geen invloed hebben op uw bijstandsuitkering. Voor bijzondere bijstand kunnen andere regels gelden. Uw gemeente mag hierover zelf regels opstellen.

Uw kind is 16 of ouder
Als uw kind 16 of 17 jaar is, dan mag uw kind niet onbeperkt bijverdienen. Als uw kind teveel bijverdient, dan heeft u geen recht meer op kinderbijslag voor uw kind. Het kind wordt dan voor de bijstand niet langer aangemerkt als uw “ten laste komende kind” en hoort dan ook voor de bijstand niet meer tot uw gezin.