Aan welke voorwaarden moet men voldoen als men een onderneming als zorgverzekeraar wil beginnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

In theorie is het mogelijk een zorgverzekering te beginnen, en zul je te maken krijgen met dezelfde voorwaarden als bij het starten van ieder ander bedrijf.

In dit geval komt er iets extra's bij, en dat is (net zoals bij banken) dat je een vergunning nodig hebt van de Nederlandse Bank. (DNB) Ook zul je je verplicht in moeten schrijven bij het College Toezicht Zorgverzekeringen.

Het zal je niet makkelijk gemaakt worden. Na het failliet van INEAS, IceSave toestanden, en DSB-Bank, kan De Nederlandse Bank zich geen enkele blunder meer veroorloven, dus ze zullen extra kritisch zijn.

Hier lees je wat over de voorwaarden.
http://overheidsloket.overheid.nl/index.php?p=product&product_id=900835

Maar dan de praktijk. Het lijkt mij onmogelijk om een zorgverzekering te beginnen. De markt is overvol, en er verdwijnen eerder zorgverzekeraars (door fusies) dan dat er nieuwe bijkomen. En als ze er al bijkomen, dan zijn het bestaande verzekeraars, die ook in zorg actief worden.

Misschien is het opzetten van een verzekering voor uitvaart, of gestolen mobieltjes nog wel te doen, maar zelfs als je een enorme pot met geld hebt, zul je als beginnend zorgverzekeraar toch echt klein moeten beginnen. Het lijkt mij dat daar de kern van het probleem ligt. Met 100 of 1000 verzekerden kun je geen verzekeringsbedrijf opzetten en DNB trapt daar ook niet in. Je kunt de risico's dan niet aan, en je zult ook jaren met zwaar financieel verlies draaien.

Mocht het je ultieme wens zijn, om ooit een eigen zorgverzekeringsbedrijf te hebben, dan zul je onwaarschijnlijk rijk moeten zijn, en dan is de enige mogelijkheid om een bestaande zorgverzekering over te nemen. Of,..... toch maar met die uitvaarten of mobieltjes aan de gang, goed je best doen, daar een grote verzekeringsmaatschappij van maken, en dan zorg erbij gaan doen. Dan ben je wel 15 jaar verder, maar er is ook een voordeel. Bij DNB kennen ze je dan al. ;-)