wat mag ik allemaal meetellen voor het urencriterium?

Ik ga part time franchise als rijinstructeur werken.
Hiervoor werkte ik 22 uu per week in loondienst. Maar met alleen 22 uur werk kom ik niet aan de 1225 uren. Nu hoorde ik dat je reistijd, cursus, klanten werving etc als gewerkte uren mag bijtellen.
wat telt wel en wat telt niet mee voor mij?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Voor het urencriterium dat de Belastingdienst hanteert voor bepaalde definities van het ondernemerschap (zoals bepaalde aftrekposten) geldt inderdaad dat je ook de niet-declarabele uren mag meetellen.

Dat zijn dus je administratie-uren, dus de tijd waarin je facturen opstelt, een lesplanning maakt, je bedrijfsadministratie op orde brengt, je telefonisch (aanstaande) klanten te woord staat, etc. En inderdaad ook je reistijd, inclusief eventuele wachttijd, eventuele studietijd (als de studie of cursus relevant is voor je werk/onderneming, uiteraard), tijd voor het schoonhouden van je auto, het bijhouden van je website, je klantenwerving, maar ook tijd die je bezig zou zijn met het uitzoeken van je lesauto, de tijd die je nodig hebt om je auto van en naar het bedrijf te rijden dat een instructiepedaal inbouwt, kortom: alle tijd die je nodig hebt voor het opstarten van je bedrijf. Dat is dus ook de tijd die je besteedt aan het bellen naar de Belastingdienst, een informatieavond de je volgt bij de Kamer van Koophandel, enzovoort. Nog net niet de tijd die je er ‘s nachts van droomt, maar verder is dat vrij ruim.

Een goede bron voor dit soort informatie is Lancelots, ik link hier naar de informatie die zij geven over het urencriterium, maar raad je aan eens rustig verder te klikken op de site: http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/inkomstenbelasting/urencriterium

Toegevoegd na 1 minuut:
Je moet natuurlijk je tijd wel kunnen verantwoorden, dus je moet alles goed bijhouden. Maar ook de tijd die je daarvoor nodig hebt is tijd die je besteedt aan je bedrijfsadministratie, dus telt mee voor het urencriterium.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Alle uren die jij besteedt aan je zaak mag je meetellen.
Dus het bestellen van artikelen, het bedenken van een campagneplan, het te woord staan van klanten. Reistijd uiteraard. Het wassen van de auto, opruimen van een eventueel kantoor. Het bijwerken van de administratie uiteraard.
Maar ook dit, het uitzoeken op internet hoe je iets voor de zaak moet doen. Schrijf zo compleet mogelijk je op wat je doet en wanneer. De belastingdienst ziet graag een uitgebreide verantwoording.

Als je iets voor de zaak doet terwijl je ook voor privé dingen bezig bent (ik haal wel eens iets voor de zaak op terwijl ik mijn dochter ophaal) dan reken ik puur de tijd die het zakelijke kost als ik mijn dochter niet zou halen.