Wanneer ben je geslaagd voor je VMBO-kader examen en telt maatschappijleer cijfer ook mee?

Wanneer ben je geslaagd voor je VMBO-kader examen en telt maatschappijleer cijfer ook mee? Want ik heb voor maatschappijleer een 8, ik vroeg me af of dit als centraal examencijfer meetelde.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

"Geslaagd voor het vmbo-examen

Je bent geslaagd als het gemiddelde cijfer voor de vakken van het centrale examen ten minste een voldoende is (onafgerond 5,5). Voor de uitslagbepaling van het vmbo geldt het schooljaar 2013-2014 dat vmbo'ers om te slagen voor Nederlands minimaal een 5 moeten halen en de rekentoets moeten afleggen.

Daarnaast geldt 1 van de volgende voorwaarden. Je bent geslaagd als:
alle eindcijfers een 6 of meer zijn; of
één eindcijfer een 5 is en alle andere eindcijfers een 6 of meer; of
één eindcijfer een 4 en de overige eindcijfers een 6 of hoger waarvan ten minste één 7 of hoger; of
voor twee vakken een eindcijfer 5 en de overige eindcijfers een 6 of hoger waarvan ten minste één 7 of hoger;
geen eindcijfer lager is dan 4.

Deze eisen gelden ook als je vanuit het voortgezet onderwijs voor 1 of meer vakken bent uitbesteed naar het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo).

Ga bij de berekening van het gemiddelde cijfer van het centraal examen uit van het onafgeronde cijfer. Je moet ten minste een 5,5 halen (de 1e decimaal moet een 5 zijn), daarna gelden de overige uitslagbepalingen. Wanneer je gemiddeld een 5,4 hebt gehaald, ben je zonder meer gezakt.

Daarnaast moet je minimaal een voldoende hebben gehaald voor de vakken:
lichamelijke opvoeding;
het kunstvak uit het gemeenschappelijke deel;
het sectorwerkstuk in de gemengde en theoretische leerweg."

Wat maatschappijleer betreft:
Je doet weliswaar geen centraal examen maatschappijleer 1, maar het telt wel mee in de uitslagregeling! Als je dus een compensatie-7 nodig hebt, mag die bij het vak maatschappijleer 1 staan. En als je een 3 haalt voor maatschappijleer 1, ben je gezakt.
Computoon