Hoe werkt het schoolsysteem in Schotland?

Mijn ouders willen waarschijnlijk verhuizen naar Schotland, en ik vraag me eigenlijk wel af hoe het dan zou gaan met mijn school. Ik ben 16 en zit in de 4e van TL, in mijn examenjaar dus. Ik wil hierna Onderwijsassistent studeren en uiteindelijk lerares Engels worden. Maar hoe zou het dan gaan als ik nu zou moeten verhuizen? In welke klas zou ik instromen? En hoe moet ik na de middelbare school verder?

alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8K
Antoni
10 jaar geleden
Op deze websites is veel informatie te vinden over het (middelbare) schoolsysteem in Schotland: http://en.wikipedia.org/wiki/Secondary_education_in_Scotland
http://en.wikipedia.org/wiki/Education_in_Scotland
http://en.wikipedia.org/wiki/Secondary_education#Scotland
en
http://www.scotland.gov.uk/Publications/2003/03/16743/19921
("A Guide to Education and Training in Scotland")

Antwoorden (2)

Het onderwijssysteem van Schotland verschilt enorm met dat van Nederland. In Schotland hebben de lager scholen maar 7 groepen. Kinderen blijven er nooit zitten omdat men het belangrijk vindt dat kinderen van dezelfde leeftijd bij elkaar blijven. De kinderen worden voor de verschillende onderdelen in groepen verdeeld en krijgen dan op hun eigen niveau werk. Op de basisscholen in Schotland krijg je vanaf groep 4 dagelijks huiswerk. Iedereen gaat naar dezelfde soort middelbare school in Schotland. Pas na één jaar worden er verschillende klassen gemaakt met leerlingen die even goed in een bepaald vak zijn. Na de tweede klas komt er weer een verdeling. Kinderen zitten 5 tot 6 jaar op de middelbare school.
10 jaar geleden
Kleuteronderwijs
Peuter- en kleuteronderwijs (van 2 tot 5 jaar) wordt, meestal gratis, verstrekt door instellingen van de centrale overheid, lokale overheden en privé-instellingen. De overheid breidt de onderwijsmogelijkheden voor de jongste kinderen uit. Op gesubsidieerde scholen en peuterklassen zullen plaatsen worden aangeboden voor alle vierjarigen waarvan de ouders dat wensen.

Basisonderwijs
De leerplicht in Schotland is opgesplitst in basisonderwijs (van 5 tot 12 jaar) en secundair onderwijs (van 12 tot 16 jaar). De basisschool begint normaal gesproken op vijfjarige leeftijd en duurt dan zeven jaar. Deze periode omvat drie stadia: P1 tot P3, (early education stage), P4 en P5 (middle stage) en P6 en P7 (upper primary stage).
Het onderwijs gedurende de leerplichtige leeftijd is gratis en de onderwijsautoriteiten verstrekken de nodige onderwijsvoorzieningen.
Alle leerlingen leren een vreemde taal tijdens de laatste twee jaar van het basisonderwijs. In sommige scholen wordt het Gaelic als tweede taal onderwezen of als onderwijstaal gebruikt.
Aan het einde van het basisonderwijs wordt geen getuigschrift afgegeven.

Lager secundair onderwijs
Het lager secundair onderwijs wordt verstrekt aan comprehensive schools, die een verplichte polyvalente opleiding bieden van vier jaar. Het lager secundair onderwijs bestaat uit twee stadia: na twee jaar algemene opleiding (S1 en S2), volgen twee jaar (S3 en S4) gespecialiseerd en beroepsonderwijs voor alle leerlingen.
Alle leerlingen leren naast het Engels nog minstens een andere taal, bij voorkeur een levende Europese taal, tijdens de vier jaren verplicht secundair onderwijs.
Aan het einde van het basisonderwijs wordt geen getuigschrift afgegeven. Aan het einde van het verplichte onderwijs leggen de leerlingen een extern examen af, opgesteld door de Scottish Examination Board. Zij ontvangen een getuigschrift waarin voor elk vak het cijfer wordt vermeld (van 1 tot 7). De leerlingen kunnen ook het Scottish Vocational Education Council (SCOTVEC) National Certificate behalen en deelnemen aan korte Scottish Examination Board-cursussen.

Hoger secundair onderwijs
Het hoger secundair onderwijs wordt aangeboden in de laatste twee jaren (S5 en S6) van de secundaire school. In die laatste twee jaren kunnen de leerlingen in S5 en S6 vele cursussen volgen en Scottish Certificate of Education (SCE) Higher Grades en, in S6, Certificate of Sixth Year Studies (CSYS) combineren met korte cursussen van het SCE en.