Moet je bij het voltooid deelwoord nu wel, of niet met 't kofschip werken?

Ik ben even in de war. Is het nu wel met 't kofschip of niet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik dacht dat je altijd met het voltooid deelwoord alleen maar stam+t hoefde te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Stam + t heeft niets met het voltooid deelwoord te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah ja, ik weet het al weer

Het beste antwoord

Niets moet, maar het is een handig hulpmiddel om de laatste letter van het voltooid deelwoord te bepalen

Toegevoegd na 4 minuten:
Maar tegenwoordig worden ook vaak ex-kofschip, kofschiptaxi, xtc-koffieshop en sexy fokschaap gebruikt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Super! Bedankt! Ik was even de kluts kwijt. Ik weet het nu weer ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja idd, of: t x kofschip
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Ik kende alleen kofschip en sexy fokschaap, leuke toevoeging.
Computoon
10 jaar geleden
Ik ben nog uit de tijd dat alleen 't kofschip werd geleerd. (Voor de agrarische gebieden was 't fokschaap wellicht populairder.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! :D Allebei de antwoorden vind ik goed ;)

Andere antwoorden (1)

Ja, dat kan. Denk wel om woorden als verven of durven. Ik durf en ik verf. Dat zou betekenen voor het voltooid deelwoord ik heb gedurft of ik heb geverft, maar dit is niet zo. Je moet kijken naar het hele werkwoord min -en en dan wat de laatste letter is. Durven min -en is dan durv (v op t eind van een woord mag in Nederlands alleen bij leenwoorden zoals molotov) en dan wordt t dus gedurfd. Een andere manier om een d of t te bepalen bij het voltooid deelwoord is door het werkwoord langer te maken in de verleden tijd: durfde; je hoort een d dus schrijf je bij het voltooid deelwoord ook een d. Bv. Ik lichtte in dus ingelicht, of ik verfde dus geverfd.
Groeten