Mag een werkgever zonder bewijs verwijten maken?

Mag een werkgever een werknemer onaangekondigd uitnodigen voor een gesprek? Mag dan vervolgens de werkgever verwijten op tafel gooien richting werknemer, zonder dat hier bewijs voor is en zonder dat de werknemer een wederwoord mag voeren? Naast dat het niet netjes is ben ik benieuwd of dit mag.

3 maanden geleden
3.1K
tinus1969
3 maanden geleden
Wat wil de werkgever? Stuurt die aan op ontslag?
verakamminga
3 maanden geleden
Nee (nog) niet.
tinus1969
3 maanden geleden
Groot bedrijf/instelling? Heb je met je directe leidinggevende gesproken? Of met anderen (erbij)?
verakamminga
3 maanden geleden
Met direct leiddinggevende op verzoek van de directeur. Het gesprek vond plaats samen met mijn leidinggevende en HR!
tinus1969
3 maanden geleden
En zijn er daarna eisen aan je opgelegd? Mag je bepaalde dingen niet meer doen of moet je juist dingen wel doen?
verakamminga
3 maanden geleden
Dat is correct inderdaad, ik mag bepaalde dingen niet doen en bepaalde dingen moet ik juist wel doen.
tinus1969
3 maanden geleden
Kun je dat concreet maken? Wat moet je veranderen? Heeft dat te maken met die verwijten die niet kloppen?
verakamminga
3 maanden geleden
Dat heeft daar mee te maken inderdaad. Als u het niet erg vind maak ik ze lieverd niet concreet maar wat ik u wel kan vertellen is dat wat ik dien te veranderen te maken heeft met de verwijten die niet correct zijn en waar ik geen mogelijkheid had om een weerwoord te geven.
ronron1212
3 maanden geleden
Geen mogelijkheid tot weerwoord hoezo niet?
tinus1969
3 maanden geleden
@vera wat wil je bereiken?
verakamminga
3 maanden geleden
Ik kreeg deze mogelijkheid niet tijdens het gesprek. De verwijten waren een feit, zonder enig bewijs hiervan. Ik moet er de komende tijd aan werken.
verakamminga
3 maanden geleden
@tinus ik wil graag weten of dit 'mag'.
tinus1969
3 maanden geleden
Er is geen zwartwit antwoord of fit wel of niet mag. Er is bv niet duidelijk sprake van machtsmisbruik of pestgedrag. Geen weerwoord kunnen geven is onzorgvuldig.
tinus1969
3 maanden geleden
Is er een schriftelijk verslag of ander document nav dit gesprek? Zoja, dan kun je overwegen om daar alsnog dat weerwoord op te geven.
verakamminga
3 maanden geleden
Nee er komt geen verslag van het gesprek...
Thecis
3 maanden geleden
In mijn branche betekent dat als het niet genoteerd is dat het niet gebeurd is. Voor veel andere branches is dat wat overdreven, maar zorg er wel voor dat dingen vast gelegd gaan worden. Dan weet je waar je staat, dan kan je er formeel tegen in gaan en kan je later terugverwijzen naar wat er daadwerkelijk gebeurd is. Nu is het jouw woord tegen 2 anderen...
tinus1969
3 maanden geleden
@verakamminga, dit is nu een dilemma. Zoals Thecis zegt, als er niets op schrift staat, kan dit gesprek niet gebruikt worden in een ontslag procedure. Door alsnog een weerwoord te mailen, wordt het gesprek officieel.
Maar grote kans dat er wel wat op schrift staat, en dat kun je bij HRM navragen. dan is een keurig opgeschreven weerlegging wel degelijk van belang.
tinus1969
3 maanden geleden
Mbt die ge-eiste veranderingen? Kun en wil je daar aan voldoen?

Antwoorden (2)

Iedereen "mag" zonder bewijs allerlei verwijten maken. Maar het is wel handig als je werkgever concreet maakt, dus met voorbeelden erbij, over wat je z.i. fout doet, en hoe het beter kan / hoe hij het dan wel wil. Want alleen dan kun je dingen beter doen. En verder is je werkgever natuurlijk de baas, dus hij/zij stelt hoe het werk gedaan moet worden.
Mocht je werkgever je willen ontslaan (als je een vast dientverband hebt) dan moeten ze wel bewijzen wat ze hebben gedaan om jou beter te laten functioneren, dus een verslag van dit gesprek, inclusief wat ze dan wel van je willen. Mijn advies: zet in ieder geval voor jezelf zo snel mogelijk na nu op papier wat er volgens jou is besproken, en dat je bijv. niet het gevoel had om weerwoord te mogen geven / echt in gesprek te gaan. Dan heb je dat, in geval je echt moeilijkheden krijgt!
En verder: er zijn dingen officieel geregeld, over hoe je met personeel moet omgaan / wat je rechten en plichten zijn als werknemer en als werkgever. Maar mijn ervaring is dat je toch aan het kortste eind trekt, als je werkgever echt kwaad wil. Ook al is dat (in jouw beleving, en / of volgens de wet) niet rechtvaardig...
3 maanden geleden
Voor ieder werknemer geldt de plicht zich te gedragen als een goed werknemer. Discretie en loyaliteit gehouden en werknemer dient redelijke opdrachten op te volgen. Dit is ook vastgelegd in het Burgerlijk Wetboek. Raadzaam is om aan de werkgever te vragen of hij zijn 'verwijten' kan onderbouwen en in lijn zijn met redelijke opdrachten. Maak een waarheidsgetrouw verslag van het gesprek en confronteer de werkgever er mee. Vraag de werkgever naar een verbeteringstraject als je nog steeds van mening bent dat je wel functioneert maar dat er verbeteringen mogelijk zijn en dat je daaraan wil meewerken . Mogelijk is er ( onbevooroordeeld ) een 'vertrouwenspersoon' binnen het bedrijf waar je mee kunt overleggen, om er samen uit te komen. Uiteindelijk moet werkgever duidelijk blijk geven van goed werkgeverschap als het gaat om dit soort situaties. Kom je er niet uit overweeg dan een externe mediator die gespecialiseerd is in dit soort zaken in te schakelen . Dan heb je ingeval het tot een arbeidsgeschil komt ( juridische gevolg) , er alles aan gedaan om een goed werknemer te zijn .
3 maanden geleden