bestaat er een soort wrts voor braille?

ik wil graag braille leren alleen weet niet precies hoe. is er een soort wrts voor braille??

MVG. Sander

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Braille leren is niet zo eenvoudig, dat kun je niet op de computer, Je moet dat voelen, dat leer je vanaf een kaartje, een brailleregel (die je aan je toetsenbord bevestigd, deze bestaat uit 6 punten per lettercel) of je neemt les). Je kunt thuis de losse letters leren (1 cel bevat hier 6 puntjes), vraag dan een braillekaartje aan bij de ooglijn, of bij Bartimeus. Op het internet kun je wel vinden hoe het braille is opgebouwd: http://www.bartimeus.nl/documenten/downloads/Het%20Nederlands%20Braille%20alfabet.pdf
Maar dat kun je op deze manier alleen visueel leren, waardoor je dus niet echt het braille leert. Als je de losse letters leert, dan kun je nog geen braille. Om woorden te maken, zitten alle letters aan elkaar geplakt, waardoor het een doolhof wordt van puntjes. Waar je echt lang op moet oefenen om dat onder de knie te krijgen. Ik heb het geleerd en ben er meer dan een jaar mee bezig geweest, om het redelijk onder de knie te krijgen, ik kan kinderboeken lezen en daar houdt het mee op. Braille moet je echt op jonge leeftijd leren, om het goed te beheersen.