2kwartalen terug factuur aan klant gestuurd, heeft deze betaald. Nu moet het factuur vervallen en bedrag worden terug gestuurd. Hoe pak ik dat aan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Creditnota maken. Bedrag crediteren aan de klant en in de administratie verwerken als creditnota en in het betreffende tijdvak kun je dan de b.t.w terugvorderen van de belastingdienst.

Let wel op dat je de b.t.w. in mindering brengt op de b.t.w voor inkomsten en niet opvoert bij de b.t.w. voor inkopen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Goed antwoord, dus een +. Het is handig om op de creditnota het nummer te vermelden van de debetnota die je crediteert. Zo is het later voor jou en de belastingdienst eenvoudig terug te zoeken waar de creditnota betrekking op heeft.
Naast het al gegeven antwoord (creditnota maken) is het sluitstuk van deze transactie het uitbetalen van de creditnota aan de klant.

Boeking van de creditnota:
8 Omzet ...
1 Af te dragen BTW ...
1 Aan debiteuren ...

en van de uitbetaling:
1 Debiteuren ...
1 Aan kas/bank ...

Als het een 'regelmatige klant' is, kun je in overleg ook de creditnota laten staan. Die kan de klant dan in mindering brengen bij het betalen van een toekomstige factuur.
Computoon