Wanneer zal men meer verkopen in een kledingzaak, als men je rustig je gang laat gaan, en op de achtergrond blijft, of dat je aangesproken wordt?

Deze week was ik in een kledingwinkel, waarbij de verkoopster mij steeds aansprak, en mij vanachter de toonbank steeds zat aan te kijken, wat mij een erg ongemakkelijk gevoel gaf. Ik had in het begin meteen aangegeven dat ik alleen wilde rondneuzen.

Om deze reden ben ik uit de winkel gelopen, uiteraard zonder iets te kopen, ik wilde rustig kijken en dat kon blijkbaar niet.

Is het aangetoond dat men meer verkoopt als men steeds contact maakt en mensen naloopt?
Anders snap ik niets van dit irritante gedrag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Naar mijn idee verkopen ze inderdaad minder wanneer ze je meteen aanspreken en in de gaten houden.
De verkoopster zou aan moeten voelen wanneer haar hulp nodig is, bijvoorbeeld wanneer iemand iets heeft gepast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige mensen vinden het prettig om alleen te snuffelen, terwijl anderen het liefst vanaf de deur begeleid willen worden.
Dat personeel je aanspreekt is (volgens de cursus die ze gevolgd hebben) een teken van interesse in hun klant. Niet naar de klant toegaan zou bij de klant de indruk kunnen wekken dat ze geen interesse hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goede verkoper ziet aan de houding van de klant wat de bedoeling is. Als een klant duidelijk loopt te zoeken, dan spreekt hij de klant aan, en een klant die zomaar wat rond loopt te kijken. die laat hij met rust.

Verkopers die het echt verstandig aanpakken, kiezen bij twijfel voor iets er tussenin. Zij zullen het laten bij "goedenmiddag", of "als u iets wilt weten of iets zoekt, dan hoor ik het wel". De klant weet dan, dat er iemand rondloopt aan wie hij iets kan vragen, maar voelt zich niet gedwongen om direct van alles te gaan kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niets zo iritant als zo,n sluipende verkoper achter je aan.Als ze aan mij 2x wat vragen ben ik gelijk vertrokken.
Toch veel leuker om op je gemak wat rond te kijken?
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad verschrikkelijk. Ik ga ook gelijk weg dan.