Als je rijk bent (veel geld hebt) heb je dan gewoon geluk gehad?

Hoor vaak om me heen dat als mensen geld hebben, ze de verklaring geven dat ze er hard voor hebben gewerkt.
Maar er zijn zoveel mensen die zich uit de naad werken en geen geld hebben. De generatie die een huis kocht voor 5000 gulden en het geluk hadden een enorme economische groei mee te maken zodat ze dat huis later konden verkopen voor 300.000 euro is dat hard werken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Geluk en veel geld hebben gaan lang niet altijd samen.
Er zijn mensen met bérgen geld, die denken dat ze tekort hebben.
En er zijn mensen met helemaal niet zoveel geld, die vinden dat ze rijk zijn omdat ze genoeg hebben.
Rijk is niet een kwestie van geld maar van een gevoel.
Als je je rijk voelt met niet al te veel geld, dán heb je pas geluk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (19)

Klopt met alleen hard werken kom je er niet, een dosis geluk hoort er zeker bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Normale mensen die rijk worden hebben geluk gehad, maar zelf zullen ze dat dan niet vaak toegeven...
Die andere mensen doen zaken die veel karma maken waar ze rijk van worden...

Zoals hier, Alfred Nobel... Hij vond het buskruit uit... Hij wilde de mensheid iets geven waarbij oorlog voeren beter en veiliger kon... En hij verdiende er een supergroot fortuin mee... Maar toen hij zag dat zijn uitvinding heel veel meer kapot maakte dan hem lief was, toen heeft hij enorme spijt gekregen (dat is een teken van karma) en heeft hij al zijn vermogen in een fonds gedaan waarvan nu nog elk jaar de Nobel-prijs-winnaars een substantieel geldbedrag krijgen die zich in de wetenschap globaal verdienstelijk gemaakt hebben van de rente alleen al... Dit is karma van Alfred Nobel, dat hij dat zo moest doen...

Toegevoegd na 12 uur:
.

Sorry. sorry, XiniX had het helemaal mis, het was niet buskruit, maar dynamiet... Verder staat het verheel helemaal en onverkort...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alfred Nobel had toch het wiel uitgevonden?
AWM
14 jaar geleden
Ja, natuurlijk mlodewijk, en daarvoor gaf ie zichzelf de Nobelprijs. Maar hij kreeg ontzettende spijt van zijn wiel met al die verkeersdoden, en liet hem wegrollen. Karma te over.
Er is ook een uitdrukking voor:"Die heeft het wiel niet uitgevonden!"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, of: "De auto hebben horen rijden, maar niet weten waar het wiel hangt."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ik weet niet precies wie het buskruit heeft uitgevonden, maar Nobel in elk geval niet (al knalt dynamiet ook wel lekker) , en ik vrees hier Xinix ook niet ;-) Verder wel een aardig antwoord trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@marleen, klopt... JIJ hebt helemaal gelijk... Het was dynamiet... Maar als je het verkeerd kunt verstaan, zul je dat niet nalaten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, daar heb je ook weer gelijk in. Maar nogmaals, dit vond ik wel een aardig antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het antwoord verder wel goed hoor Xinix, als je de uitvinding van dynamiet als geluk beschouwt dan is Nobel naar mijn mening een goed voorbeeld van hoe je inderdaad rijk kunt worden door veel geluk te hebben, van mij krijg je alsnog een +1
Mensen die de loterij winnen of een enorme erfenis krijgen... dat is geluk. Ik ken echter ook genoeg mensen met vrij veel geld die er echt heel hard voor hebben gewerkt. Hard werken in de zin van: 6 dagen per week van 6 uur smorgens tot savonds 11 aan het werk. Altijd bijklussen en altijd aan bezig.
Sommige mensen hebben een goed salaris en worden daardoor rijk, echter hebben zij er over het algemeen hard voor gewerkt. Hetzij door te studeren en leren, hetzij door de hoge positie te halen waarin ze zitten.
Je huis met overwaarde verkopen is niet hard werken, dat is geluk hebben denk ik. Door de economische groei kun je best een centje verdienen, maar of je er echt heel rijk mee kunt worden? Ik betwijfel het.

Oke... er zullen best mensen zijn die weinig doen om rijk te zijn en te blijven... door geluk (erfenissen, rijke familie o.i.d.) hebben ze veel geld en zullen de hardwerkenden altijd in het niets vallen. Ik werk ook hard, 5 dagen in de week... en met een gemiddeld inkomen zal ik nooit rijk worden. Misschien vind ik ooit het winnende staatslot...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, maar dat wordt vaak vergeten maar ze zien wel je nieuwe auto en dat je weer op vakantie gaat +
ik denk niet dat dat met geluk te maken heeft. ik kocht me huis voor 62.000 gulden, en nu gaan ze weg voor 200.000 euro, maar de tijden veranderen, was toen gewoon niet meer waard , en als je alles gaat omrekenen dan denk ik dat het huis dezelfde waarde had toen en nu, en trouwens geld maakt niet echt gelukkig... en nee met werken worden we niet rijk, de staat wordt er beter van, dat wel :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat sommige mensen er hard voor werken om rijk te worden. Vaak gaat dit samen met een groot doorzettingsvermogen, grote kennis, dicipline en soms helpt geluk ook wel.

Toch ken ik ook mensen die hard werken en niet rijk zijn. Mijn vader bijvoorbeeld, vrachtwagenchauffeur, maakt dagen van 5 uur 's morgens tot soms wel 8 uur 's avonds. Toch is hij niet rijk, maar hij is wel ontzettend gelukkig en dat weegt voor hem meer dan veel geld hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oneerlijk of niet. Maar wel gelukkig en daar kan geen geld tegenop. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies, geluk is veel belangrijker.
Als je rijk bent, heb je geluk.

Je kan een loterij hebben gewoon,
rijke ouders, dus een beste erfenis,
goedlopend bedrijf hebben en inderdaad hard werken.
Heel zuinig leven en goed kunnen sparen.
Mensen met een koophuis en de partner is overleden kan het huis bijna aflossingsvrij zijn (daar betaal je ook voor in je hypotheek)
Of een zondagskind zijn en geluk hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg altijd,als je voor een dubbeltje geboren bent zul je nooit een kwartje worden.
als ik wat extra,s wil zal ik er ook extra voor moeten werken,met het geluk dat ik dat kan.
maar niet iedereen heeft die mogelijkheid.
en of je gelukkiger wordt van al dat vele geld,hoofdzaak is dat je gewoon gezond bent en blijft.
in onze familie daar zitten geen rijke mensen,en het winnen van de lotto daar zit iedereen wel op te wachten,maar die kans is zo klein.
dus ik ga maar gewoon door met werken,blij dat ik het kan en mag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Camel;

Geluk zal voor sommigen best een factor zijn geweest bij de vorming van hun kaptaal, maar iemand die ooit een huis kocht voor 5.000 gulden en dat nu voor 300.000 euro verkoopt heeft er misschien ook wel jaren krom voor moeten liggen. En voor die drie ton koopt hij nu ook hooguit een gelijkwaardig huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een enkeling wordt rijk op geluk.

Echt rijk worden doe je toch echt door hard te werken & bepaalde risico's te nemen. Een eigen bedrijf beginnen, en daar je hele ziel in legge is een goede stap naar rijkdom. Natuurlijk moet jet het juiste idee op het juiste moment hebben. maar of dat puur geluk is.. Ik denk het niet. Kijk maar naar de miljonairs die plotseling arm worden door pech, en vervolgens een paar jaar later weer miljoenen hebben verdient met een idee.

Als je hard werkt, bereid bent die betaalde baan op te zeggen en een goed idee hebt, dan kan iedereen rijk worden. Kwestie van doorzetten op het punt waar 99% van de mensen opgeeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en nee. Met puur geluk word je zelden rijk, het is een combinatie van factoren; wat mensenkennis, een beetje sociaal en slim zijn, werklust etc.
Maar ik ken ook het verhaal van de man die met het opzetten van een doe-het-zelfketen in Engeland heel jong multimiljonair werd en vervolgens iets anders ging proberen waardoor hij bijna al zijn geld weer kwijtraakte.
Een zekere mate van geluk heb je denk ik dus nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je echt rijk bent (miljoenen, 300k ben je niet echt rijk mee) kan je op een paar manieren aan je geld komen:

- Geld winnen (geluk)
- Investeren/aandelen (geluk + hard werken) Dagelijks bijhouden wat de koersen zijn, je verdiepen in korte en langetermijn strategien. Als je hier echt veel geld mee wilt verdienen kost het je je hele dag, elke dag.
- Eigen bedrijf beginnen. (hard werken) Weken van 80 uur, jaren lang, al het risico dragen, en dan als je echt goed was (en een beetje geluk had) kun je hier echt rijk mee worden.

Neem Richard Branson als voorbeeld. Hij heeft al heel veel verschillende bedrijven opgestart waarvan een groot aantal het goed doet. Sommige dus ook niet. Alleen gaat hij gewoon door. Dus jammer als iets niet lukt, het volgende lukt vast wel.

Daarnaast blijkt overigens uit onderzoeken dat mensen die rijk zijn (miljoenen hebben) veel minder tijd besteden aan b.v. televisie kijken. Simpel weg omdat ze daar niet aan toe komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je voor 5000 gulden een huis gekocht hebt en je kunt dat uiteindelijk verkopen voor 300.000 euro is dat zeker hard werken. Want als je veertig jaar geleden een huis kocht voor 20.000 gulden dan kocht je een bouwval. Een dergelijk huis was over het algemeen niet meer dan wat muren en een dak boven je hoofd. Om dit huis tot een (naar huidige norm) rendabel object te maken, zul je heel wat hebben moeten investeren: zowel geld als tijd!

Maar waarom sommige mensen rijk worden en anderen niet, heeft met heel veel factoren te maken, waarbij geluk zeker een factor is.
Je moet vaak ook ambitieus zijn en als doel hebben om rijk te worden. Dit kan hard werken zijn.
Als je veel verdient en meer uitgeeft dan je binnenkrijgt, wordt je ook niet rijk.
Soms kom je uit een rijke familie en wordt je rijk geboren. Maar heb je dan geluk gehad? Je kent in ieder geval nooit de voldoening dat je door hard werken iets daadwerkelijk verdiend hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geluk is niet de oorzaak van welgesteld worden, althans in normale gevallen. Eens in de zoveel tijd komt er (net als bus 35) een kans langs. Die kans moet je pakken. En net zo als de bus, je moet rennen als je hem ziet aankomen. Dat heeft niets met geluk te maken. Als je uit die kans wat geld wilt halen, dan moet je hard werken, daarnaast moet je inzicht hebben om die kans tot een goed einde te brengen.
Iedereen krijgt die kans meerdere malen in zijn leven, maar de meeste mensen zijn te beroerd om de kans te grijpen. Bovendien: wat heet rijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt ook veel geld geërfd,dan heb je geen geluk,maar wel rijke ouders gehad. Met alleen hard weken alleen kom je er niet,dan was ik nu stinkende rijk geweest.
Trouwens over geluk gesproken,jij hebt geluk,want de bijbel zegt iets over kamelen en het oog van de naald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met hard werken kun je zeker wel veel geld verdienen en inderdaad handig zijn met huizenverkoop is gewoon slim vind ik.
Maar met gewoon een baan kun je ook geld overhouden ..en dat is de kunst om op een goede manier te sparen . Wie wat bewaard heeft nog wat . Als je al je geld er doorheen helpt houd je niets over. Je moet weten wat je in een week kunt aangeven .
En daarnaast weten wat je over houdt , dat zou een leuk spaar bedrag kunnen zijn. Als je dat een jaar volhoudt nou dan kun je een leuke spaarrekening hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk twijfel ik over de stelling dat je gelukkiger bent als je veel geld hebt. Bezit verzwaart; hoe meer je bezit hoe meer energie/geld je leven kost. Er zijn legio mensen die met een salaris van 2000 netto en 3 kleine kinderen prima rond kunnen komen. Zo zijn er ook mensen die met 7000 netto elke maand zonder kinderen te kort komen. Alles is relatief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is waar en niet waar.
Geld maakt niet gelukkig.
Maar er zijn arme mensen met een rot gezondheid die toch heel gelukkig kunnen zijn.
En rijke met een goede gezondheid die zichzelf van een flat af gooien,omdat ze een deel van hun geld en beleggingen kwijt zijn, terwijl ze nog zat over hebben.

Waar ik me heel boos om maak is dat er steeds meer medicijnen uit de verzekering gaan en daar zijn ook hele dure bij die wij hier nou toevallig nodig hebben voor een aantal cronische ziektes.

Maar ik denk ook dat dat van geval tot geval bekeken gaat worden en dat niet iedereen aan dergelijke pillen hoeft omdat men denkt ze nodig te hebben.
Dus...de slaappillen moet ik dan maar van afkicken als ik ze niet meer kan betalen later en de rest zie ik geen problemen in om die met een machtiging wel vergoed kan krijgen.
Voordeel daarvan is dat er veel mensen die onnodig aan de medicijnen zitten ze eindelijk kunnen laten staan en gewoon verder kunnen leven.

En hoe langer ik er over nadenk hoemeer ik toch echt tot de conclusie kom dat...geld NIET gelukkig maakt.
Gelukkig zijn kan wel gezond maken...dat zit hem in het positief denken.
En ik hoop dan ook van harte dat dat bij mijn zeer positieve schoonzuster, die in 6 jaar tijd voor de tweede x kanker heeft.
En geen paracetamolletje wat daar tegen helpt!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een onzin over de huizen wederom. Al kocht je voor 5000 gulden een huis, verkoop je het nu voor 350000 euro. Een woning van dezelfde oppervlakte kost nu ook 350000 euro, dus wordt je nu rijker?

De prijs per vierkante meter is gestegen, feitelijk kun je er alleen rijker op worden als je verkoop zonder iets nieuws te hoeven aan te schaffen. En dan ben je slim, want ergens in je leven heb je besloten om twee huizen te nemen. Dat is geen geluk.

En hard werken is relatief. Een straatveger die 60 uur per week werkt, werkt hard en veel. Maar is het niet slimmer voor hem om 40 uur t werken en 10 uur te studeren?

Mensen moeten leren dat je slechts door educatie hogerop kan komen, maar daar moet je wel zelf voor zorgen. En dus niet achter de smoesjes gaan staan, geen tijd heb een gezin of geen geld om te studeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal kunnen die mensen heel goed de belasting papieren invullen.
Maar je kan natuurlijk ook geluk hebben.