mijn baas verplicht mij om al mijn snipperdagen achter elkaar op te nemen totaal 600 uur bijna 8 maanden ,mag dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

In de arbeidsovereenkomst of in de CAO kan de werkgever een aantal dagen als verplichte vrije dagen aanwijzen. Dit gebeurt vaak met de vrijdag na Hemelvaartsdag. Of met de bouwvak. Die MOETEN dat jaar dus opgenomen worden, of je wilt of niet. Dat is de uitzondering.

Maar als regel geldt:
vakantie moet worden gegeven na schriftelijk verzoek van de werkNEMER (en na akkoord van de werkgever. Als de werkgever geen bezwaar heeft, wordt de vakantie vastgesteld volgens het verzoek van de werknemer. )

Kortom, het vaststellen van vakantie tegen de wens van de werknemer is alleen mogelijk als dit in een schriftelijke overeenkomst, cao of regeling van een bestuursorgaan is geregeld (denk aan de bouwvak).
De vaststelling van de vakantie door de werkgever kan rechtsgeldig zijn als de wens van de werknemer om geen vakantie op te nemen in strijd zou zijn met goed werknemerschap of als zich een situatie voordoet waarbij het naar maatstaven van redelijkheid onaanvaardbaar zou zijn dat de werknemer geen vakantiedagen zou opnemen. In de wet of rechtspraak wordt niet duidelijk wanneer precies aan dit criterium is voldaan.

Terzijde:
Van de wettelijke vakantieuren ben je (volgens de wet) alle uren kwijt die in 2012 zijn opgebouwd maar voor 1 juli 2013 niet zijn opgenomen. Deze regeling geldt voor alle komende jaren, dus wettelijke uren die zijn opgebouwd in 2013 moeten voor 1 juli 2014 zijn opgenomen, enz. Uitzondering: als je buiten eigen schuld de wettelijke uren niet tijdig kon opnemen, blijven ze staan (maar ze moeten natuurlijk alsnog worden opgenomen.)
Voor de bovenwettelijke uren geldt dat ze uiterlijk 5 jaar nadat ze zijn toegekend moeten zijn opgenomen. Dat geldt ook voor het vakantieurentegoed dat er al was voor 1 januari 2012.

Je had het overigens niet zo ver moeten laten komen.

De "verplichting" van je werkgever om zo lang vakantie op te nemen, zou alleen acceptabel kunnen als jij (tegen alle redelijkheid als werknemer in) in feite geweigerd zou hebben om vakantie op te nemen op een 'normale manier' terwijl die mogelijkheid er wel was . Maar daarover bestaat geen kant-en-klare rechtspraak. Als van zo'n 'vakantieweigering' door jezelf geen sprake is, mag hij dit niet doen.

Wellicht kun je de bovenwettelijke uren laten uitbetalen? (Met de wettelijke mag dat niet, alleen als je ontslag neemt of krijgt.)

Tip: neem nogmaals contact op met je werkgever en schakel desgewenst juridische hulp in voor verder advies.
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vakantie
Kan ik mijn vakantiedagen meenemen naar volgend jaar?
Vakantiedagen kan je meenemen naar het volgende jaar, maar deze dagen zijn niet onbeperkt geldig. Voor de wettelijke vakantiedagen geldt dat deze nog zes maanden geldig zijn en daarna vervallen. De wettelijke vakantiedagen die in 2012 zijn opgebouwd, moeten voor 1 juli 2013 dan ook worden opgenomen. Van deze regel kan bij cao, bedrijfsregeling of individuele afspraak in positieve zin worden afgeweken.
Voor de bovenwettelijke dagen geldt dat je deze ook kan meenemen naar het volgende jaar. Bovenwettelijke dagen verjaren na de duur van 5 jaar. De bovenwettelijke dagen die je in 2012 hebt opgebouwd, verjaren op 31 december 2017.

Je kunt de dagen beter opmaken voor je ze kwijt raakt. Je werkgever kan je dus best wel verplichten om af te bouwen.
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Je hebt het ook een beetje samen met je werkgever uit de hand laten lopen hoeveel uur werk je per week?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoeveel uur per week hij werkt? Nou als hij 600 uur in 8 maanden op kan maken is dat maar 75 uur per maand!
ronron1212
10 jaar geleden
Beste Pelle dat kan ik ook uitrekenen daarom ook de vraag het zijn nog al veel uren met maar een halve dag werken per dag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarschijnlijk gaat het om een bijbaantje dus....