Kun je van Vmbo basis naar mbo/3/4?

Mij is vertelt dat als ik ‘cum laude’ slaag ik op niveau 3/4 kan worden aangenomen op het MBO is dit mogelijk?

een jaar geleden
5.3K
MarBet
een jaar geleden
Je voldoet niet aan de wettelijke toelatingseisen en moet dus via de toelatingscommissie worden toegelaten. Elke mbo school heeft daarin een eigen beleid. Op onze mbo school maakt het niet uit of je cum laude bent of niet, je komt in aanmerking voor een toelatingsonderzoek op advies van de decaan van het vmbo, en dat is eigenlijk alleen in het geval van bijzondere omstandigheden, zoals ziekte, moeilijkheden thuis etc. Met behulp van het toelatingsonderzoek wordt bepaald of de kans op succes groot genoeg is om je toe te laten, of dat het beter is om eerst niveau 2 te doen.Dus het is zeker niet vanzelfsprekend, maar niet onmogelijk.

Antwoorden (2)

Ja, het is mogelijk dat je door kan naar MBO.
Het MBO wordt op vier niveaus gegeven. Voor ieder niveau zijn de eisen anders. Voor wat betreft een VMBO-diploma zijn de vereisten per MBO-niveau als volgt:
MBO-1 - Geen vereisten. Je volgt deze opleiding als je niet aan de vereisten voldoet voor MBO op een hoger niveau.
MBO-2 - Je hebt een diploma vmbo basis- of kaderberoepsgerichte leerweg, vmbo theoretische leerweg, of vmbo gemengde leerweg.
MBO-3 - Je hebt een diploma vmbo kaderberoepsgerichte leerweg, vmbo theoretische leerweg, of vmbo gemengde leerweg.
MBO-4 - Middenkaderopleiding - Dezelfde voorwaarden als voor MBO-3
MBO-4 - Specialistenopleiding - Kan je alleen volgen als je een diploma MBO-3 hebt.
Maar er zijn opleidingen, die naast de standaard toelatingseisen nog aanvullende eisen stellen. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan lichamelijke eisen bij een sportopleiding. Maar deze eisten kan je meestal terugvinden op de website van de school, waar je de MBO-opleiding wil volgen.
En tot slot kan een school je ook nog weigeren, bijvoorbeeld als er meer aanmeldingen voor een opleiding zijn dan plekken.
een jaar geleden
Inekez1
een jaar geleden
Op basis van deze criteria is het antwoord toch 'Nee, je kunt niet rechtstreeks van vmbo basis naar mbo3 of 4'? De informatie die je geeft klopt allemaal wel, maar het is geen antwoord op de vraag of je met vmbo-basis-cum laude WEL toelaatbaar bent op mbo3 terwijl dat normaal met vmbo-basis niet kan.
Nee, in principe is dat niet mogelijk. Met een diploma van de vmbo-bb ben je toelaatbaar op niveau 2, cum laude of niet. Wel is het mogelijk dat het mbo waar je je inschrijft bereid is om je hoger in te schrijven, dat zal dan waarschijnlijk niveau 3 worden. Maar je bent dat compleet afhankelijk van de goodwill van het mbo, ze hoeven je niet hoger in te schrijven.

Ik zou contact opnemen met de opleiding die je wil gaan doen, en vragen of ze bereid zijn je hoger in te schrijven.
een jaar geleden