Ik heb ontdekt dat ik ver onder het minimumjeugdloon verdien, hoe kan dit veranderen?

Ik bezorg al bijna een jaar kranten voor Axender (voorheen RVN, Alfa Groep). Ook hoort het invouwen erbij. Ik had al heel lang het vermoeden dat ik te weinig verdien, dus vorige week heb ik dat uitgezocht. Het bedrag dat ik verdiende voor invouwen en bezorgen was 16,70, en in totaal deed ik hier 7 uur over. Dus per uur 2,39, terwijl het minimumjeugdloon 2,88 is voor een 16-jarige. Mijn tempo is normaal, dus daar kan het zeker niet aan liggen. Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor kranten- en folderwijken geldt dat je werkt op basis van stukloon, en dan geldt het minimumloon niet. Dat geldt alleen voor werken in loondienst, dus is hier helemaal niet van toepassing.

Toegevoegd na 12 minuten:
Dat geldt dus ook voor bijvoorbeeld zelfstandigen en freelancers. Als een zelfstandige een opdracht aanneemt van een klant, spreken zij een bedrag af op basis van een overeenkomst van opdracht. De opdrachtgever is niet gebonden aan het minimumloon, omdat dit alleen geldt wanneer iemand in loondienst is. Jij bent niet in loondienst, maar je hebt alleen afgesproken dat jij ervoor zorgt dat in jouw wijk de kranten bezorgd worden. Je mag dat ook aan iemand anders overlaten bijvoorbeeld, iets wat niet mag wanneer je in loondienst bent. Ook mag je zelf weten wanneer je gaat werken, en daarmee is je werkgever dus ook niet gebonden aan bijvoorbeeld de arbeidstijdenwet. Immers, als jij 's nachts gaat werken (terwijl je dit in loondienst helemaal niet mag als 16-jarige) hebben zij daar niets mee te maken. Werken op basis van een overeenkomst van opdracht of als freelancer geeft dus bepaalde vrijheden, maar daar staat tegenover dat je minder bescherming geniet. Zo hoeft jouw opdrachtgever je ook niet door te betalen als je ziek bent, en heb je geen recht op een werkloosheidsuitkering als je ontslagen zou worden.

Als je graag het minimumloon of hoger wilt verdienen, kun je het beste een bijbaantje zoeken waarbij je wél in loondienst werkt. Dus bij de supermarkt, in de horeca, seizoensarbeid, schoonmaken, of wat dan ook. Zodra je in loondienst bent, is je werkgever verplicht om zich te houden aan het wettelijk minimum(jeugd)loon, ook als het een bijbaantje betreft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het heeft niets te maken met dat jij daar 7 uur over doet het is een wijk die je loopt en daarvoor staat een bepaalde prijs.
11 jaar geleden
een andere baan zoeken. ik heb zelf jaren geleden folders gelopen. ik werd betaald voor de wijk die ik liep. Dat was wekelijks een vast bedrag. er wordt alleen gekeken naar extra folders die je loopt.

als je een hoger loon wil moet je bv vakkenvuller in een winkel worden, het nadeel is dat je op vaste tijden moet werken. nu kan je werken zoals het jouw uitkomt qua tijden.