kan ik mijn school aanklagen omdat ze me van het HAVO naar het VMBO-t sturen terwijl ik voldoendes heb?

ik sta allemaal 6-en op mijn rapport toch willen ze dat ik naar het VMBO-t ga wegens niet goed opletten in de klass e een laxe werkhouding.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
anneliez
10 jaar geleden
laten zien dat je niet laks bent en wel oplet lijkt me zinvoller dan de school aanklagen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies daar heb je al die tijd voor kunnen gebruiken. Verder ben je niet verplicht om op die school te blijven, je kunt ook naar een andere school gaan.
Antoni
10 jaar geleden
"Aanklagen" is, vind ik, altijd een uiterste middel! Probeer eerst te overleggen over de situatie, daarna kan je zonodig een klacht indienen of een andere oplossing zoeken. Met aanklagen wordt, naar mij idee, zelden bereikt wat men wil.

Antwoorden (2)

Nee, je kan wel eisen om naar HAVO door te mogen. Aangezien jouw cijfers daarvoor voldoende zijn, mogen ze dat niet weigeren. Vraag een gesprek aan, misschien met je ouders erbij, en leg uit dat je naar HAVO wilt niet niet naar VMBO-t en dat ze eigenlijk geen reden hebben om jou naar VMBO te sturen. Je kan ook aankaarten dat je daar nóg minder gaat doen dan dat je nu al doet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Die laatste opmerking "Je kan ook aankaarten dat je daar nóg minder gaat doen dan dat je nu al doet." lijkt mij nooit handig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij mij was dat de reden dat ik nooit een opleidingsniveau ben teruggezet. Mijn werkhouding was vreselijk, omdat ik me enorm verveelde en de stof te makkelijk was. Toch haalde ik nooit echt hoge cijfers, omdat ik nooit leerde voor toetsen. De leraren zagen dit ook in en daarom heb ik mijn VWO gewoon af mogen maken.
Nee, dat je cijfers goed zijn is super! Maar je houding op school moet ook goed zijn. Je houding is heeel erg belangrijk. Tegen mij is ooit gezegd dat als je onvoldoendes hebt maar een goede houding dat je dan toch nog kans hebt om door te gaan op het huidige niveau, en zijn je cijfers goed en je houding aan de slechte kant dan kan het zomaar zijn dat je een niveau lager terecht komt.

Ik weet natuurlijk niet hoe jij je gedraagt
op school maar ik denk niet dat ze voor niets zeggen dat je een lage inzet hebt.