Wie beslist welke fotos er in de krant komen?

Wie zegt echt “ja! Deze foto komt in de krant.”? Je hebt wel een eindredacteur, maar hij gaat hier niet over denk ik.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

De hoofdredactie bepaald wat er wel en niet in de krant komt dit doet hij of zij natuurlijk in overleg met de eindredactie.
4 jaar geleden
'Wie beslist' suggereert dat het een bepaalde persoon is die alles bepaalt. In werkelijkheid is het veel ingewikkelder. Het kan de chef van de deelredactie zijn (bijv. sport, kunst, binnenland, buitenland) of een eindredacteur of een (adjunct-)hoofdredacteur. En als er een fotoredacteur is dan heeft die veel bevoegdheid.
Als het over de voorpagina gaat is het beslistraject geheel anders dan als het gaat over een willekeurige binnenpagina zoals een sportpagina.
Vaak ook verstrekt een redacteur een opdracht voor het maken van een foto. Als de fotograaf een aantal foto's aflevert dan belandt de beste foto of belanden de beste foto's die bij het onderwerp horen n de krant.