Ik wil graag tijdens een sollicitatiegesprek sterk overkomen. Hoe voorkom ik dat ik niet sterk overkom tijdens een sollicitatiegesprek?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (6)

Stevig hand geven. Recht op zitten. Mensen aankijken, niet naar de grond kijken. Overtuigd zijn dat je het kunt. Slimme vragen stellen.

Wat bij mij altijd werkt is van te voren visualiseren hoe je er met baan naar buiten komt en hoe dat gesprek is gegaan.

Veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
trek een pak aan en wees jezelf. Mensen recht in de ogen aankijken, stevige handdruk, en duidelijk praten. Schouders niet laten hangen of naar het bureau blijven staren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In jezelf geloven, je bewust zijn van je kwaliteiten niet geforceerd je beter voor proberen te doen dat je bent maar gewoon een natuurlijke houding. Gewoon jezelf zijn dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral jezelf zijn en blijven. Geen rolletje spelen, daar prikken de meeste mensen zo doorheen.
En voel je assertief vanbinnen: peptalk jezelf tevoren de lucht in.
Heel veel succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is sterk in deze context? Ben je de beste kandidaat? Wil je overkomen als een krachtige persoonlijkheid?

Ik kan je wat algemene tips geven: Ga netjes gekleed. Je kunt niet gauw overdressed zijn. Tenzij je solliciteert op een baan als vuilnisman o.i.d. is een klassieke officelook eigenlijk het beste. Als een bedrijf zelf aangeeft dat ze een informeel bedrijf zijn, mag het een tandje minder.

Stevige handdruk, oogcontact maken met alle gesprekspartners (dus niet alleen degene die de vraag gesteld heeft), rechtop zitten.

Koffie (of iets anders) altijd aannemen, geen armen vouwen, geen benen kruisen.

Stel vragen over het bedrijf, laat zien dat je de tijd hebt genomen om de website te bekijken en/of telefonisch informatie in te winnen.
Als je de namen van de mensen waarmee je gaat spreken kent, google ze dan en zoek naar aanknopingspunten voor het gesprek.

Laat het initiatief niet alleen van de functionarissen komen. Vraag niet gelijk naar je salaris, maar je kunt wel vragen naar het vervolg van de procedure, wie je manager wordt, of je zelf mensen zult managen, wat of de grootste uitdagingen zijn op dit moment, of er een ontwikkelprogramma voor medewerkers is, enz. Zorg er in ieder geval voor een paar vragen te stellen waaruit blijkt dat je je in het bedrijf verdiept hebt.

Verder is een sollicitatie ook een flirt; als je gesprekspartners je aardig vinden, zullen ze je onbewust ook geschikter vinden voor de baan. Maak daar gebruik van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar je ook nog op kunt letten:

Je kunt voor jezelf ook vragen maken die je wilt weten. (geef aan dat je over je functie hebt nagedacht). Verdiep je in het bedrijf (zoek website op en lees achtergrond informatie).
Je kunt ook je gesprek oefenen met iemand, laat die vragen stellen. Als je niet verder komt met je antwoorden als eeeh dan moet je over die vragen nog eens goed nadenken.
Neem een open houding aan. Dus niet met je armen over elkaar! Dan sluit je je af. Ga niet zenuwachtig met je handen friemelen. Doe niet te zware parfum/ aftershave op, dit kan mensen irriteren. Hul je in neutrale kleding, blauw, bruin, zwart, grijs maar kom niet in knalgeel of rood (agressief!).
Wees jezelf en wees eerlijk.
Kijk hoe men reageert op jou. Het helpt altijd om iets gemeenschappelijks te vinden dat breekt het ijs. (je praat als iemand je ophaalt even kort met deze persoon en dan is het al belangrijk dat je gemakkelijk praat en niet stil valt..). Succes!