Waarom is banenruil nooit succesvol geworden in Nederland?

Om de files tegen te gaan, zouden mensen dichter bij hun huis moeten gaan werken. Er zijn in het verleden onder meer websites opgezet om mensen met elkaar in contact te brengen om van baan te kunnen ruilen. Ik hoor daar tegenwoordig niets meer over. Waarom is dit geen succes geworden?

Als jij wèl succesverhalen kent over banenruil, dan hoor ik die graag!

Bij het sluiten van de vraag: Dank voor alle antwoorden!

Picture for question
Antoni
15 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Dit moet geschieden op basis van vrijwilligheid. Dus lastig. De vraag is welke mogelijkheden er bestaan en welk profijt betrokkenen hebben van een ruil.
Dit zal praktisch vaak tegenvallen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is ook niet logisch om een goed werkend team uit elkaar te trekken en personen te vervangen door andere (misschien wel minder gekwalificeerde) mensen. Deze formule werkt gewoon niet. Een oplossing zou kunnen dat alle plaatsen en steden een ruime overvloed aan woonruimte heeft. Zo kunnen mensen makkelijker dichter naar het werk verhuizen.

Persoonlijk vind ik het ook van de zotte dat de werkende man moet wisselen terwijl het probleem bij de wegen ligt. Verbreden van de snelwegen, maximum snelheid omhoog (is laatst voor aanhangers al van 80->90 gegaan, hoera) en betere op- en afritten voor doorstroming.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Antoni
15 jaar geleden
Verhuizen is naar mijn idee veel ingrijpender in een mensenleven dan veranderen van baan en werkplek. Je verliest dan ook je sociale netwerk in je woonplaats, je kinderen moeten van school veranderen, enzovoort. Verhuizen lijkt mij een minder goede oplossing dan banenruil. Wegen verbreden lijkt mij ook geen oplossing.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dichter naar het werk toe verhuizen vind ik zo'n onzin. Dan word je daar ontslagen, kun je weer terug naar je oude stek. Want daar wonen je familie, vrienden etc.
Antoni
15 jaar geleden
Ook kies je vaak je woonplaats omdat je houdt van die stad of dat dorp. Of je in de 'woonplaats' van je baan of je werkplek wil wonen, is maar de vraag!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ben ik het niet mee eens maar iedereen heeft zo zijn eigen mening en opvatting :)
Is het elders op de wereld wel succesvol geworden. Kan ik me niet voorstellen. Banen zijn te verschillend, te veel mensen vinden het te leuk in hun huidige werk of niet leuk genoeg in het werk van de ander, arbeidsvoorwaarden verschillen, enz. enz. Waarom zou je je al deze ellende op de hals halen. Als je reizen echt een probleem vindt, moet je gewoon verhuizen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien is het aardig om voor je zelf uit te testen of
dat voor jouw geval zou opgaan. Er staan op de website
wel wat succesvoorbeelden, maar ik weet niet of ze 'echt' zijn...
Zie link
15 jaar geleden
ik kan me wel voorstellen dat de meeste werknemers niet hun beste personeelsleden willen verliezen alleen door het file probleem. dat geld overigens ook voor werknemers hoor die zullen daar ook niet op zitten te wachten. ik snap wel dat zo een website geen succes wordt. het is namelijk theoritisch misschien dan wel mogelijk maar parktisch niet haalbaar. er zijn overigens ook andere opties om het fileprobleem op te lossen (openbaar vervoer, carpoolen of soms de fiets of brommer) misschien heeft zin om daar dan je tijd in te steken.

Toegevoegd op 26-04-2009 16:10:14
"ik kan me wel voorstellen dat de meeste werknemers niet hun beste personeelsleden willen verliezen alleen door het file probleem"

"werknemers" moet uiteraard werkgevers zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er is zoiets als de Wet van Behoud van Reistijd. Deze wet houdt in dat mensen bereid zijn ongeveer een uur per dag aan het reizen naar het werk te besteden. Als de vervoersmiddelen sneller worden en de files korter, zie je vaak dat mensen verder weg gaan wonen.

Deze Wet zorgt ervoor dat banenwissels niet direct aan de orde zijn; mensen vinden het niet zo nodig. Het voorrecht van dicht bij het werk wonen is niet zo'n groot privilege.

Daarnaast zijn er heel wat mensen die niet van baan willen wisselen, mensen die werk en privé uit elkaar willen houden (dus ook qua afstand (dokters, psychologen, agenten) of mensen die het heil van een dergelijke maatregel niet inzien.

Niet doen dus.