Bij een film/serie zit vaak muziek, hoe heet het beroep van iemand die dit uitkiest en bewerkt?

Eigenlijk is het al een tijdje mijn droombaan en weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen, is er een specifieke of brede opleiding voor? Zijn er mensen die in dit wereldje zitten en mij hier meer over kunnen vertellen? Ik hoor het graag.

een jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

SimonV
een jaar geleden
Amadea
een jaar geleden
Een music director zoekt geen muziek bij gefilmde situaties, maar zorgt ervoor dat een concert/optreden zo muzikaal mogelijk verzorgd kan worden.
SimonV
een jaar geleden
Daar denkt Wikipedia anders over. Uit een bron:
"Het meest trots is Armstrong op de filmmuziek van Moulin Rouge. Daarin staat zijn samenwerking met de Zuid-Afrikaan Marius de Vries (41) centraal. Deze was music director voor de film. De Vries is van origine pianist, violist, muziekjournalist en sessiemuzikant. Maar hij heeft zich ontwikkeld tot een autoriteit op het gebied van muziektechnologie. Hij was producer van mensen als David Bowie, Annie Lennox, Madonna, Lisa Stansfield en anderen. Ook produceerde hij de titelsongs van GoldenEye en Batman Forever en produceerde de scores voor The Avengers en Eye of the Beholder. "
Alleen grote Amerikaanse producten hebben daar speciaal een persoon voor in dienst. In Nederland zijn de budgetten kleiner en daarom zorgen bij ons de producent, regisseur en editor daar samen voor. Beperkte financiële middelen verhinderen het laten maken van compleet eigen soundtracks.

Een muzieksamensteller (sounddesigner) hoeft daar geen speciale opleiding voor te hebben gehad, het kan een gewoon daarvoor getalenteerd persoon zijn. Je zou muziekwetenschap kunnen gaan studeren.
Amadea
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
Sounddesign (of geluidsontwerp in het Nederlands) is de creatie van alle niet-gecomponeerde geluidselementen in een film.
Volgens mij staat een sounddesigner onder de music director.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sounddesign