Kun je lesgeven op de middelbare school met je pabodiploma?

Ik heb een aantal jaar ervaring in het basisonderwijs. Kom wel vacatures tegen voor Godsdienst, Nederlands 2e graads (wat betekent dat dan eigenlijk?) maar kan ik daarop reageren (en kom ik überhaupt in aanmerking)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Je komt alleen in aanmerking als er sprake is van een moeilijk vervulbare vacature voor een tekortvak. Je wordt dan 'zijinstromer' en moet naast je lestaak alsnog je bevoegdheid halen. Op onderstaande link vind je informatie over zijinstromers. Je kunt het dus wel proberen, maar onderzoek eerst eens of Godsdienst en Nederlands wel tekortvakken zijn (volgens mij niet).

Tweedegraads betekent dat je les mag geven in de
onderbouw van HAVO en VWO. Voor de bovenbouw heb je een academische lerarenopleiding nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Pabo is alleen voor basisschool, dus je kan hier niet op reageren
12 jaar geleden
Nee hiervoor heb je echt de lerarenopleiding nodig.. wat wel kan is op het mbo bijvoorbeeld rekenles of nederlands
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt zeker reageren, en je hebt ook wel kans dat je er voor in aanmerking komt. Je hebt er officieel geen bevoegdheid voor, maar die kun je vaak wel halen terwijl je al aan het werk bent.
Nederlands 2e graads is ruwweg voor de onderbouw van Havo/VWO en voor VMBO en volwassenonderwijs. Voor bovenbouw Havo/VWO heb je een 1e graads bevoegdheid nodig.
Met name voor vakken als godsdienst is het niet gemakkelijk om aan leraren te komen, dus het is absoluut de moeite waard om dit te proberen, zeker als jij in je brief aangeeft dat je bereid bent een studie op te pakken om de benodigde bevoegdheden te behalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks! (Dat wilde ik graag horen haha)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je graag wil horen en wat daadwerkelijk kan, is niet altijd hetzelfde..........!
Je kunt op de meeste PABO's kiezen voor een Minor voortsgezet onderwijs VMBO lesgeven. Als je die hebt gedaan mag je daar lesgeven.
Je kunt het altijd proberen, maar het lijkt me dat je het gewoon bij basisschool moet houden op dit moment, ook leuk!
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voortgezet onderwijs *