Als je vaker een koortslip hebt is er dan werk dat je niet kunt doen kun je bijv. werken als verloskundige?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet wat de officiële richtlijnen zijn, maar wel dat een koortslip echt gevaarlijk is voor pasgeboren baby's. Ik ken mensen die hun eerste kind zijn verloren, doordat de kraamverzorgster een koortsig had en hier kennelijk niet zorgvuldig genoeg mee omging. Ik zou het zelf niet aandurven als ik vaak een koortsig had...

Antwoorden (2)

In principe mag je nooit geweigerd worden bij een sollicitatie omwille van je lichamelijke toestand, behalve wanneer een bepaalde toestand wordt vereist. Maar ook dan is de werkgever verplicht om aanpassingen of maatregelen te nemen in het voordeel van de werknemer.

Juridisch gezien kan je bijgevolg niet zomaar afgewimpeld worden omwille van een ziekte bij een sollicitatie in de medische sector. Daarom kan je overal solliciteren, zonder beperkingen. Een werkgever kan je wél afwimpelen om een, officieel, andere reden en dit kan je dan niet inroepen bij een eventuele dagvaarding voor de Arbeidsrecht of het Arbeidshof.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt gewoon opleiding verloskunde doen er is geen enkel beroep waar je net mag werken met een koortslip. Je moet alleen oppassen dat je geen kinderen kust met een koortslip. Dit kan een kiss off death geven. De kinderen kunnen een hersenvlies ontsteking oplopen. Bij verloskunde komt geen enkele speeksel uitwisseling van verloskundige naar kind te pas daarnaast zou je nog een mondkapje kunnen dragen.

Toegevoegd na 55 seconden:
Net mag ( is niet mag)