bestaat er een certificaat voor vrijwilligerswek?

Ik doe nu 2 jaar vrijwilligerswerk bij dagbesteding in de ouderen zorg.

Nu ben ik benieuwd of er zoiets bestaat als een certificaat voor vrijwilligerswerk.
Of in ieder geval een papier waarop staat wat ik doe, hoelang etc.

Ik heb op internet gezocht maar dan vind ik vooral cursussen die ik kan volgen om vrijwilliger te worden. Dit wil ik dus niet.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Nee er bestaan geen officiële certificaten voor vrijwilligers. Maar als je dit graag hebt of nodig hebt om je werkervaring aan te geven als je een betaalde baan wilt of ander vrijwilligerswerk of hetzelfde werk ergens anders, dan kun je aan de leidinggevende vragen om een soort getuigschrift. Net zoals je dit van je werkgever dient te krijgen als je van baan verandert of daarmee ophoudt. Je kunt dus aan de leidinggevende of (in overleg met deze) de personeelsfunctionaris/afdeling vragen een en ander op papier te zetten, zoals:

Hoelang je het werk hebt gedaan, wat je precies hebt gedaan, hoe lang je dit werk hebt gedaan wat het precies heeft ingehouden, bijzondere vaardigheden, hoe je communicatieve vaardigheden zijn en of alles naar genoegen van zowel de zorginstelling als de bejaarden is geweest.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kennisinstituut Movisie heeft speciaal hiervoor het certificaat "Erkenning verworven competenties" (E.V.C) ontwikkeld

Citaat: Leren doe je niet alleen in het onderwijs of in je (werk)omgeving. In vrijwilligerswerk werkt iemand – misschien ongemerkt – ook aan vaardigheden en competenties. De kennis en kunde die iemand verwerft, kan zichtbaar gemaakt worden door middel van EVC: Erkenning Verworven Competenties.