Mag je als 14/15 jarige in een winkeltje werken waar je ook moet afrekenen, wel uit het hoofd,maar wel geld in/ uit de kassa moet doen?

Mijn dochter wil graag werken maar ik hoor zo vaak dat je nog niet mag afrekenen als je 14/15 jaar bent. In hoeverre is dat zo? De werkgever van dat winkeltje zegt dat het mag en er werken heel veel jonge meiden/ jongens.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Op deze websites http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/jongeren-en-werk/vraag-en-antwoord/welk-werk-mogen-kinderen-van-13-en-14-jaar-doen.html en http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/jongeren-en-werk/vraag-en-antwoord/welk-werk-mogen-kinderen-van-15-jaar-doen.html vind je welk werk 14- en 15-jarigen mogen doen.

Op http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/jongeren-en-werk/vraag-en-antwoord/welk-werk-mogen-kinderen-van-13-en-14-jaar-doen.html staat over werken in een winkel:

"Kinderen van 13 en 14 jaar mogen het volgende werk doen:

- (...)
- Ze mogen op vrije dagen helpen bij ander licht, niet-industrieel werk.
- Ze mogen meehelpen in de winkel of het landbouwbedrijf van hun ouders. Dit mag alleen als woonhuis en bedrijf 1 geheel vormen.
- (...).",

"Helpen bij licht niet-industrieel werk

Kinderen van 13 en 14 jaar mogen helpen bij licht, niet-industrieel werk. Voorbeelden:

- Zij mogen helpen bij lichte werkzaamheden in een winkel, zoals helpen bij het vakken vullen of inpakken.
- (...)
- (...)"

en

"Verboden werkzaamheden

Kinderen van 13 en 14 jaar mogen niet:

- (...)
- achter de kassa werken;".

Op http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/jongeren-en-werk/vraag-en-antwoord/welk-werk-mogen-kinderen-van-15-jaar-doen.html staat:

"Welk werk mogen kinderen van 15 jaar doen?

Kinderen van 15 jaar mogen zelfstandig licht, niet-industrieel werk doen. Bijvoorbeeld vakken vullen in een supermarkt of reclamedrukwerk bezorgen. Er zijn ook werkzaamheden die 15-jarigen niet mogen doen. Zoals achter de kassa werken of te zware dingen tillen.

Licht, niet-industrieel werk 15-jarigen

Kinderen van 15 jaar mogen licht, niet-industrieel werk doen:

- Zij mogen lichte werkzaamheden in een winkel doen. Bijvoorbeeld vakken vullen of helpen bij het inpakken."

en

"Verboden werkzaamheden

Kinderen van 15 jaar mogen niet:

- (...)
- achter de kassa werken;".

Als je 14/15 jaar bent mag je dus niet achter de kassa werken, maar je mag dan wel werken in de winkel van je ouders (als woonhuis en bedrijf één geheel vormen) en lichte werkzaamheden in een winkel verrichten, bijvoorbeeld vakken vullen of helpen met inpakken.

De werkgever uit de toelichting bij je vraag heeft dus ongelijk over het kassawerk.
Antoni
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je mag vanaf 14 jaar alleen aan een krantenwijk beginnen en vanaf 15 mag je gaan vakkenvullen, om achter de kassa te zitten moet je 16 zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Dat zijn inderdaad de meest voorkomende baantjes voor die leeftijden, maar zeker niet de enige !
Officieel mag je pas vanaf je 16e achter de kassa, maar bij bijvoorbeeld de HEMA kan het al vanaf je 15e.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
Dan is de Hema in overtreding.
tinus1969
9 jaar geleden
Waar staat dat , dat je officieel pas vanaf je 16e achter de kassa mag?
Computoon
9 jaar geleden
zie antwoord van Antoni met teksten van de site van de Rijksoverheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Computoon: Dat weet ik, maar dat is verder niet iets waar ik me zorgen over moet maken. Als er controle komt dan heeft de Hema een probleem, ik niet.
Onder bepaalde voorwaarden mag het.

Volgens Arbeids regelwetgeving (Arbo zijn onder meer de volgende soorten werk niet toegestaan voor jongeren onder de 16 jaar:

caissière of andere werkzaamheden waarbij de jongere zelf verantwoordelijk is voor geldzaken;
werken in de horeca wanneer daar alcohol wordt verstrekt.