Is het onderwijs de afgelopen eeuw verslechterd?

Met het onderwijs bedoel ik nu even het onderwijs op de basisschool. Ik heb regelmatig discussies met mijn oma, over de kwaliteit van het onderwijs. Volgens haar is het onderwijs de afgelopen eeuw erg achteruit gegaan, vroeger wist iedereen de tafels uit zijn hoofd, kon iedereen hoofdrekenen en wist iedereen wat uitdrukkingen/spreekwoorden betekenden. Nu weten mensen de betekenis van veel spreekwoorden niet, worden de tafels snel vergeten en hoofdrekenen wordt door een rekenmachine gedaan.
Toch vraag ik mij af, IS het onderwijs inderdaad verslechterd? Of is het onderwijs aangepast aan de maatschappij van nu?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het onderwijs gaat ook met de tijd mee. Wat heeft iemand eraan dat ie nog de oudhollandse spreekwoorden leert? De maatschappij vraagt om een moderne cultuur. Hierdoor worden er prioriteiten gesteld. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. De optiek van je oma kan ik ook begrijpen. Als je in de supermarkt afrekent, kun je merken dat ze achter de kassa niet eens terug kunnen tellen met afrekenen. Maar ja, de kassa doet het voor ze, het is maar wat je belangrijk vindt. Het mes snijdt aan twee kanten, zo ook met de modernisering van het onderwijs.

Nou, het onderwijs is natuurlijk sterk verbeterd. Qua organisatie is het huidige onderwijs niet meer te vergelijken met het onderwijs van toen. Lijfstraffen ed waren rond 1900 nog normaal, nu gelukkig niet meer. Daarnaast, vroeger leerde men misschien over tafels. Ten eerste kennen heel veel jonge mensen die tafels nog prima. Daarnaast zijn er tegenwoordig zoveel andere vakken en is de maatschappij zo veranderd dat je het onderwijs niet 1 op 1 kan vergelijken. Ik moet wel zeggen dat de balans tussen kennis en het toepassen van kennis wel een beetje is doorgeslagen. En ook zou men meer lessen mogen geven (met name op het HBO) en de kwaliteit van de lessen mag om hoog.

nee. Het onderwijs is sterk verandert. Je leert nu dingen op school die je vroeger niet kreeg. En je leert dingen niet meer die niet nodig zijn. Wie heeft de tafel van 27 nou nog nodig als je een computer op elke straathoek en in je rugzak hebt? Daarentegen leer je nu hoe je je moet redden op de digitale snelweg. leren kinderen zelfstandig te denken, en van oude informatie nieuwe verbanden te creeeren. Je ziet als je studenten van biuten europa op nederlandse universiteiten los laat, dat die heel goed zijn in het repeteren van informatie. Maar zelfstandig denken kunnen ze niet.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100