Klopt het dat het teken ; betekent dat je met de zin had kunnen stoppen, maar toch bent doorgegaan?

Ik vond de gedachte erachter heel mooi en zou een kleine subtiele tattoo willen nemen van dit teken. Maar klopt het wel dat het betekent 'je had kunnen stoppen, maar bent doorgegaan'? (Voor het geval het gevraagd zou worden; ik vond de gedachte dus mooi omdat ik het vroeger heel moeilijk had en vaak aan zelfmoord heb gedacht, maar toch door ben gegaan en het nu allemaal veel beter is.)
Het zou ook een beetje dom zijn om een tattoo te nemen van iets wat later helemaal niet blijkt te kloppen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Nee. Een puntkomma duidt aan dat er nog een bijzin volgt. Op zich is de eerste zin compleet, maar er wordt nog iets aan toegevoegd wat er specifiek bij hoort.

Toegevoegd na 1 minuut:
En kijkend naar sms-afkortingen betekent voor veel mensen een puntkomma tegenwoordig een knipoog. Dus wat dat betreft lijkt het mij ook niet zo aanbevolen om dit teken als tatoeage te nemen met een geheel andere bedoeling.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de puntkomma alleen is geen knipoog daar hoort toch echt nog het ) teken bij.
Ook wordt het vaak gebruikt bij een opsomming.

- ABCDEFG;
- HIJKLMN;
- OPQRSTU;
- VWXYZ012;
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een puntkomma gebruik je meestal als je twee min of meer gelijke dingen wilt zeggen en daarbij een onderling verband wilt suggereren. (Je gebruikt een puntkomma niet voor een bijzin, daar heb je komma's voor.)

Ik geef een voorbeeld:
1) Jan heeft een hekel aan verjaardagen. Zijn moeder kon geen taarten bakken.
2) Jan heeft een hekel aan verjaardagen omdat zijn moeder geen taarten kon bakken.
3) Jan heeft een hekel aan verjaardagen; zijn moeder kon geen taarten bakken.

Nummer (1) bestaat uit twee losse zinnen, die niet per se iets met elkaar te maken hebben. Je mag er zeker niet zomaar de conclusie uit trekken dat de slechte bakkunsten van moeder iets met Jans afkeer van verjaardagen te maken heeft.

Bij nummer (2) wordt er een duidelijk verband gelegd: Jan kreeg die aangebrande taarten niet naar binnen en schaamde zich vast ook voor zijn vriendjes, dus nu heeft hij een hekel aan verjaardagen.

Nummer (3) doet iets heel subtiels. Er wordt geen duidelijk verband gelegd, maar de twee beweringen hebben wel iets met elkaar te maken, want ze staan in één zin. De lezer mag zelf zijn of haar conclusies trekken.

Soms gebruik je de puntkomma zelfs als niet duidelijk is wat oorzaak en wat gevolg is: Hij werd boos; zij had de slappe lach. Is hij boos omdat zij de slappe lach heeft? Heeft zij de slappe lach omdat hij boos is? Of wil ik hier gewoon beweren dat deze twee mensen heel anders op een bepaalde situatie reageren?

Kortom: een puntkomma is een geweldig leesteken, dat jammer genoeg bijna niet meer gebruikt wordt, behalve in smileys.