Bestaat er een opleiding die te maken heeft met psychologie en koken?

Ik ben op zoek naar een opleiding, en ik kan niet kiezen tussen hbo psychologie en een koksopleiding (Ik vind het alleen jammer dat er alleen maar koksopleidingen zijn op hbo-niveau). Daarom vroeg ik me af of er een opleiding bestaat dat over psychologie en koken gaat, het maakt niet uit waar (in welk land)...

Toegevoegd na 12 uur:
Foutje in de toelichting: Ik bedoel ik vind het jammer dat er alleen koksopleidingen zijn op mbo-niveau, niet op hbo niveau.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan ook koksopleidingen op mbo-niveau.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een tv-uitzending gezien over het vinden van nieuwe smaken bij zoutjes. Dus over 'vreemde' combinaties. Duidelijk marketing gericht.
Oh ja, marketing en Skinner zijn natuurlijk twee handen op een buik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En nog een: er is ook een kruidenopleiding. Kruiden zijn geneeskrachtig, maar je moet ze wel bereiden.

Antwoorden (5)

Ik verwacht het niet. Je zal moeten kijken of er een minor ergens ter wereld is waar je iig de basis ervan
Leert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kies een studie in de psychologie en neem een cursus koken of ga als bijbaan bij een restaurant werken? e
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een beetje vergezocht wellicht maar op de HAS in Den Bosch heb je de opleiding Fooddesign. In het gratis supermarktblad Boodschappen staat iedere maand een student van die opleiding die een nieuw innovatief gerecht heeft bedacht vaak aansluitend bij een thema. Marketing speelt een belangrijke rol hierbij, dus je moet ook inzicht hebben in psychologie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Miss ergotherapie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook hotelschool gaan doen, dat is een hbo-opleiding van 4 jaar. Onderdeel van deze studie zijn bv. koken en human resource management (= arbeidspsychologie). Het ligt er ook aan welk psychologiegebied je interesse heeft: gezondheidspsychologie (betreft de tragische kant van mensen) of arbeidspsychologie/hrm (betreft meer de capaciteiten/mogelijkheden van mensen). Ik heb ook gelezen dat voedingsstoffen invloed hebben op het brein van mensen. Zo kun je bijvoorbeeld ook onderzoeker worden van wat de invloed van bv. chocolade op de mens en zijn gedrag. Of ik heb gelezen dat het gebrek aan bepaalde voedingsstoffen in de baarmoeder als basis ligt voor bepaalde ziekten op latere leeftijd. Is ook interessant.

Ten tweede zou ik zeggen: waarom kiezen? Kun je het niet beide doen? Ik heb zelf kunstacademie en arbeidspsychologie gedaan. Ik kon daar moeilijk tussen kiezen totdat ik besloot het beide te gaan doen. Ik heb eerst kunstacademie gedaan en daarna psychologie.

Daarnaast zou ik ook in overweging nemen hoe je je leven wilt inrichten na je studie. Als kok werk je in ieder geval in de weekenden en 's avonds tot ongeveer 22 uur. Als psycholoog werk je meestal tijdens kantooruren. Deze indeling heeft veel invloed op je privéleven.

Toegevoegd na 12 minuten:
zie ook: http://www.koksopleiding.net/koksopleiding-hbo/

http://www.carrieretijger.nl/opleiding/gezondheidszorg/voeding-en-dietetiek

http://www.eetonderzoek.nl/