Mijn contract liep in dec. 2010 af. Maar ik werd pas geroepen op 14 jan. 2011. Om een nieuw contract te teken van 2 maanden kan dat zomaar?

Hoe zit het dan ook met mijn overige verlofuren in het oude contract? En wat als ik me ziek en de werkgever geloof dat niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
normaa gezien hoor je op tijd van het nieuwe contract te horen, heb je zelf op tijd aangegeven dat je contract bijna afliep en je nog niks had gezien of gehoord van een nieuwe?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat heb ik een keer gedaan, gezegd: wat fijn dat ik komende week mijn vaste contract krijg. na 3 tijdelijke. prompt kreeg ik de dag erna het slecht nieuws gesprek. vraag me nog steeds af of zij het vergeten zouden zijn als ik niks gezegd had...

Antwoorden (3)

Nee dat kan wettelijk niet, dat moet de zelfde dag gebeuren op het moment dat het oude verloopt.
Er is niks aangegeven en wettelijk is hij nu verlengt voor onbepaalde tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen min van mij, want volgens is dit antwoord juist. (Afbeelding wellicht niet geheel. :-) ). 'vroeger' gold dat je dan het contract voor onbepaalde tijd werd verlengt, maar of dit nu nog zo is, of als Mormel schrijft....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, het nieuwe contract heeft dezelfde looptijd als het vorige, dus bijvoorbeeld wéér een half jaar. min is niet van mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad bijna juist: je krijgt automatisch stilzwijgend een nieuw contract met dezélfde voorwaarden als het vorige. Inclusief de voorwaarde 'looptijd'. Dus na een contract van een half jaar automatisch een nieuw contract voor een half jaar tenzij je al aan het maximum tijdelijke contracten zit.
Doordat je doorgewerkt hebt nadat je contract was afgelopen EN omdat je baas hier geen bezwaar tegen heeft aangetekend, werk je door onder dezelfde voorwaarde als voorheen. Had je eerst een jaarcontract? Dan nu weer. Had je een contract van 2 maanden, dan heb je dat nu ook. Dus teken niets zomaar als dit slechter is dan het contract wat je eerst had.

Probleem hierbij is alleen dat je wel hier wil blijven werken, en als je hier hard tegenin gaat dan kan dat de werksfeer aardig verzieken. Oftewel, ga rustig met je baas hierover in gesprek. Maar laat je niet dwingen, JIJ hebt het recht aan jouw kant, niet andersom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In aanvulling op "mormel" is het nog even de vraag wat er in je vorige contract stond over opzeggen. Liep dat contract van rechtswege af? Dan zijn ze weer een contract aangegaan onder dezelfde voorwaarden omdat ze jou weer hebben opgeroepen. Is dit al een contract dat vaker is verlengd (hiervoor al 3 x een contract gehad) dan heb je nu een contract voor onbepaalde tijd voor het gemiddeld aantal uren dat je in bepaalde periode hebt gewerkt (die periode moet je even nazoeken).
Sowieso heb jij recht op een contract omdat ze je weer hebben opgeroepen!

Als je hiervoor dus een contract had voor 2 maanden, dan heb je dat nu weer, tenzij dit het 4e contract zou worden. Dan heb je dus recht op onbepaalde tijd! Zoek dat even goed uit in je contract en eventueel in de CAO.

Toegevoegd na 1 minuut:
Even een aanvulling op je vraag: je hebt recht op uitbetaling van je verlof uren die je nog over hebt. Als je ziek wordt in je dienstverband en je werkgever gelooft je niet dan kan hij een arboarts inschakelen. Die controleert de aard van je ziekte en of het terecht is (of was) dat jij je ziekmeldt.