Ik heb een contract bij een sociale werkplaats en ben verhuisd. Ben ik verplicht om over te stappen naar het sw bedrijf van mijn nieuwe woonplaats?

Ik werk al ruim 5 jaar bij mijn huidige werkgever en ik heb een vast contract. Nu heb ik verschillende gesprekken gehad met het wsw bedrijf in mijn nieuwe woonplaats. Het laatste gesprek ging over wanneer ik kon beginnen. Ze gingen kijken of mijn oude werkgever de subsidie wilde doorgeven naar het nieuwe bedrijf. Een paar dagen geleden kwam ik er per toeval achter dat mijn oude bedrijf mijn dienstbetrekking zal beeindigen in de zelfde brief waar ze de subsidie door geven aan het nieuwe bedrijf. Ik heb nog geen ontslagbrief geschreven. En ik heb ook nog geen contract getekend bij mijn nieuwe werkgever. Mag mijn werkgever op die manier mijn contract beeindigen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Dit kun je het beste bij het UWV vragen, zij gaan over de wsw
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer een werkgever iemand wil ontslaan zijn er diverse mogelijkheden. Allereerst in gezamenlijk overleg, waarbij je een bepaalde vergoeding afspreekt. Of je neemt gewoon zelf ontslag omdat je een andere baan hebt gevonden.

In andere gevallen dient hij een ontslagvergunning aan te vragen bij het UWV en kan daar diverse redenen voor aanvoeren. Hij kan ook de arbeidsovereenkomst beëindigen via een procedure bij de kantonrechter. In de laatste situatie heb je over het algemeen recht op een ontslagvergoeding.

Een werkgever mag nooit eenzijdig een contract beëindigen zonder dringende reden, bijv. diefstal, handtastelijk gedrag.

Dit in vogelvlucht wat er zoal normaal kan. Nu begrijp ik uit je eigen relaas dat je bent verhuisd of gaat verhuizen en dat je eigenlijk al naar een nieuw bedrijf gaat. Dus waarschijnlijk gaat je oude werkgever er van uit dat je bij dat andere bedrijf gaat werken. Dan kan hij administratief die zaak in een keer in een en dezelfde brief regelen. Dus eigenlijk doet hij dit uit een soort praktisch handelen.

Conclusie tenzij er iets anders aan de hand is wil hij daarmee eigenlijk voor jullie beiden alles meteen goed geregeld hebben. Maar als je niet bij dat nieuwe bedrijf wilt gaan werken, moet je dat gewoon tegen je werkgever zeggen. Dan kun je daar normaal gesproken blijven werken.

Alleen is het mij dan niet helemaal duidelijk waarom je dan al hebt afgesproken bij het nieuwe bedrijf wanneer je daar zou kunnen beginnen. Dus ga daar eerst een nieuw contract tekenen dat is de veiligste weg.

Maar strikt genomen moet je nog wel even een (korte) ontslagbrief schrijven. Houdt er wel rekening mee dat als je de nieuwe baan niet aanneemt dat je oude werkgever (een van) de procedure(s) in alinea 2 kan opstarten zodat je dan helemaal zonder werk zou kunnen komen zitten.

Op de site van het UWV kun je heel veel informatie vinden.
www.uwv.nl
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Ceeve
Ik ben al verhuisd maar het was geen probleem. Tot nu. Het gaat om een naadloze aansluiting. Ik moest vertellen wanneer ik ongeveer kon beginnen omdat ze de subsidie van mijn oude bedrijf moesten krijgen en wanneer ze me konden verwachten. Ik wist dat het nieuwe bedrijf ging vragen naar die subsidie en dat mocht van mij. Maar wat ik niet wist is dat mijn werkgever meteen mijn baan ook al had opgezegd. Ik had zelf een goed gevoel toen ik weg ging bij mijn nieuwe werkgever maar na tijdje vond ik het toch niet zo'n goed idee. Toen heb ik gevraagd of ik stage mocht lopen dat was wel moeilijk maar het mag. En ik wilde inderdaad mijn baan pas opzeggen als ik een contract getekend heb. Ik ben ervan uit gegaan dat er niets aan de hand was zo lang ik zelf geen ontslagbrief had geschreven en zolang ik niet een contract had getekend. Nu is het zo dat mijn afdelingshoofd zegt dat ik de nieuwe baan moet aannemen omdat ik nu in een andere regio woon. Zo van had je maar niet naar het nieuwe bedrijf moeten gaan. Ik schiet er zelf niet veel mee op en ik geef er een vast contract mee op.
Ceeve
12 jaar geleden
Als ik het nu snap was je van plan om naar het nieuwe bedrijf te gaan. Daarom zou de subsidie worden overgedragen, maar je hebt spijt gekregen en wilt voor lief nemen dat je verder moet reizen en toch liever bij je oude bedrijf blijven ?
Maar heb je nooit tegen je oude baas gezegd dat je weg wilde i.v.m. je verhuizing ?Als dit niet zo is dan moet je gewoon tegen je oude baas zeggen dat je wilt blijven omdat je het bij het nieuwe bedrijf toch niet zo leuk vindt.
Daar ben je in je stage achtergekomen.
Dan moet alles wel weer worden teruggedraaid inclusief de subsidie neem ik aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb wel gezegd dat ik ging verhuizen (samenwonen) en wilde ook bij het nieuwe bedrijf gaan werken. Is ook omdat ik kansen wil die niet krijg.
Ik moet nog wel stage lopen. Maar ik denk niet dat mijn mening veranderen zal. Ja de subsidie zal weer terug moeten gegeven worden. De budget voor de wsw is gebonden aan regio en plaats. Mijn afdelingshoofd zei daarom dat hij niet wist of dit kon en dacht dat ik verplicht was om toch naar het nieuwe bedrijf. Maar als nog je zou denken dat je gewoon kunt zeggen ik wil dit en dit. Maar helaas is dat bij mijn bedrijf niet zo. De wsw branche om het maar te zeggen is toch heel anders. Mijn bedrijf heeft ook te veel mensen dus dit is ook makelijke manier om mensen kwijt. Maar wel triest dat ik niet eens wist dat mijn baan al beeindigd word voordat ik zelf precies wist wat ik zelf zou doen. Het document dat ik heb mag ik niet eens hebben. Was toeval. Ik had ook terug vakantie kunnen komen en geen baan meer hebben.