Hoe kan het dat vrouwen nog steeds minder verdienen dan mannen terwijl er wel een Wet Gelijk Loon voor mannen en vrouwen bestaat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

De wet gelijk loon en de wet gelijke behandeling kijken ook naar omstandigheden.
Als het werk hetzelfde is, dan zal het uurloon van mannen en vrouwen niet
verschillen.

5 redenen waarom vrouwen minder verdienen dan mannen
1. Vrouwen kiezen de verkeerde studie.................Een vrouw die evenveel wil verdienen als haar mannelijke collega én de meeste kans wil maken op een hoog salaris, kiest voor techniek.

2. Vrouwen kiezen "vrouwenberoepen"......Zowel mannen als vrouwen in vrouwenberoepen verdienen gemiddeld minder dan in mannenberoepen

3. Vrouwen onderhandelen niet. Daarnaast ruilen vrouwen iets van hun salaris ook met plezier in voor zaken als minder reistijd en flexibele werktijden - handig, met de kinderen.

4. Vrouwen worden geen manager. D.w.z.: in Nederland niet. Wij doen het slecht op dat gebied, maar dat heeft ook te maken met nr. 5.

5. Vrouwen werken parttime.

http://www.intermediair.nl/carriere/salaris/loon/5-redenen-waarom-vrouwen-minder-verdienen-dan-mannen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vrouwen werken meer deeltijds. Ze kennen ook langere periodes van afwezigheid (bv bij zwangerschap). Als je dan gaat uittellen, dan verdienen ze minder, maar hun uurloon (als ze werken) is wel gelijk aan die van een man. Op deze manier is de loonkloof dus met een korrel zout te nemen.