Waarom kreeg ik dit jaar ruim 1/3 minder vakantiegeld als ik wel 100% salaris krijg uitbetaalt?

Dit afgelopen jaar (2013) heb ik ruim 1/3 minder vakantiegeld gekregen. Sinds febr dit jaar zit ik in de ziektewet, heeft dit er iets mee te maken? Mijn werkgever betaald wel 100% salaris uit. Zo’n 3 jaar geleden heb ik ook lange tijd in de ziektewet gezeten, ik kreeg toen wel mijn "normale" vakantiegeld uitgekeerd. Hoe zit dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Oei , dat is lastig dit heeft (mogelijk ) te maken met het verschil in wettelijke en boven wettelijke vakantie dagen . Dus als je werkt wordt het conform je cao afgehandeld , ben je langer dan ? ( raadpleeg je cao ) dan gaat het volgens het wettelijk minimale :(. Maar dit verklaard niet dat het in eens de helft zou zijn . Google wettelijke en bovenwettelijke vakantie dagen . Kom je er niet uit raadpleeg je bond of de UWV voor de juiste exacte info in jou situatie , het beste er mee .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben je langer dan ? In de ziekte wet . Dat kan per cao verschillen of per bedrijf . Dus een bedrijf mag de periode in de ziekte wet anders berekenen dan gewoon aan het werk . Tot zeg twee jaar terug was het zelfs na 3 maanden in de ziekte wet werden er helemaal geen dagen opgebouwd :( maar na uitspraak Europees hof moest dat veranderen . Met dit als gevolg . Moeilijk ,per cao anders heel onduidelijk en onhandig zowel voor werkgever en werknemer . Maar vooral onbekend ! Dus slecht gecommuniceerd door de overheid .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lezen!! Het gaat over vakantiegeld in plaats van vakantiedagen. Vakantiegeld is wettelijk verplicht en is 8% van je bruto loon.
Dat wordt speculeren. Raadpleeg je werkgever, er kan ook 'gewoon' een fout zijn gemaakt doordat een bepaalde looncomponent verkeerd gekoppeld is in het salarispakket. Dat had er bij een controle overigens uit moeten komen.
Volgens de wet moet tijdens het eerste ziektejaar minstens 70 procent van het salaris worden doorbetaald maar minimaal het minimumloon, als dat hoger is.
Je schrijft echter dat je werkgever het salaris heeft doorbetaald, ik veronderstel dan dat je bedoelt: volledig en dan kan dit dus niet de reden zijn.
Een laatste reden die ik kan bedenken is dat je, wanneer je niet ziek bent, bepaalde zaken krijgt uitbetaald die op dezelfde manier meetellen voor het vakantiegeld als je brutosalaris. En dat je die bedragen niet hebt gekregen toen je ziek was, waardoor ze ook niet meetelden voor het vakantiegeld (8 procent van het brutosalaris minimaal).

Kortom, raadpleeg je werkgever.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus