Heb ik recht op uitbetaling vakantie uren?

Met een 2-12 uur contract bij lidl bouw ik verlof uren op. Ik heb er al veel en gebruik nooit wat. Uitbetalen doen ze erg moeilijk over. Heb ik hier wettelijk gezien recht op of is dat voor mijn werkgever vrijwillig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Je hebt recht op vakantie en dat is in principe iets anders dan vervanging door geld.
Overigens is het een misverstand dat op uitbetaling van incidentele vergoeding meer belasting wordt ingehouden dan wanneer het bij het salaris gevoegd zou zijn.
Als het voordeliger voor je is mag de werkgever incidentele uitbetaling van de fiscus voor de berekening bij het salaris tellen.
Als je inkomstenbelastingaangifte doet kun je het eventueel teveel ingehoudene terugkrijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij bedinging dienst verband mag . Maar pas op de inhoudingen. Tot een aantal jaren terug werden in situatie 's waar bij werknemers wel eens dagen afgekocht (dus uitbet ) maar nee dat mag in feite niet meer . Iets van dat werkgever er op moet toe zien /er voor moet zorgen dat werknemers hun dagen / rust , vakantie enz moeten nemen . Het is een soort aanwijzing wat nu zo'n btj in alle cao's terug komt . Na een aantal pittige uitspraken Vd rechter (ook Europees) die dat zeer verwijt baar achtte aan adres werk gever . In jouw geval schiet de aanwijzing weer te ver door , daarbij uit bet: vak dagen gaat volgens bijzonder tarief (hoog :) )dus ga of meer uren werken zodat je meer behoefte hebt aan vrije tijd .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij , beëindiging dienst verband mag het wel dus je neemt je ontslag en je hebt nog een aantal dagen , dan mag je in overleg met werkgever (geen verplichtingen of rechten ) of eerder weg (ophouden met werken en toch € )of tot eind doorwerken en dagen uit bet . Succes
Mijn moeder vertelde mij ook best een tijd geleden dat ze opgebouwde vakantieuren niet meer uitbetalen.

En sinds toen heb ik het vaak genoeg gemerkt dat opgebouwde vakantieuren niet meer uitbetaald worden.
Nieuwe regeling etc denk ik.

Voor meer informatie lees de cao.