Is een vakbond nog van deze tijd?

Iedereen individualiseert. En de bonden krijgen steeds minder leden. en de leden die ze hebben zijn vaak ouder.
Daarnaast hebben de meeste mensne voor hun gewone arbeidsproblemen een rechtsbijstand.

Daarnaast heb ik dit jaar gemerkt dat ze in staat zijn om enkel om hun standpunt te winnen, meer schade bij een bedrijf te veroorzaken dan in evenredigheid staat tot hun standpunt.

aan de andere kant zou het verdwijnen van een vakbond betekenen dat er helemaal geen tegenpartij meer is naar de werkgevers. En dat is ook onwenselijk

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Ha, die Etab;

Doordat ook werk steeds individualistischer wordt zullen meer mensen kiezen voor een goede rechtsbijstandsverzekering in plaats van een bondslidmaatschap. Bonden kunnen nu eenmaal minder doen voor een individuele werknemer dan voor grotere groepen. Dat neemt niet weg dat ik vind dat het bestaansrecht van vakorganisaties (eens te meer in deze tijd) nog volledig intact is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wat mij betreft geef je het antwoord zelf al.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vakbonden zijn er natuurlijk om werkgevers niet alle vrijheid te geven in het nemen van beslissingen die van belang zijn voor hun personeelsleden. Op die grond is een vakbond sowiezo al wenselijk.

Overigens ben ik het er mee eens dat vakbonden met hun eisen nogal wat schade bij bedrijven berokkenen, en vraag ik me af of ze misschien om die reden wat minder macht zouden moeten krijgen. Maar aan de andere kant wil je niet dat personeel wordt uitgebuid door directeuren die moeten bezuinigen, het personeel eruit gooien, lonen verlagen etc, om vervolgens met dikke bonussen en een gouden handdruk naar de Bahama's te verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schaf morgen de vakbonden af en je hebt binnen de kortste tijd terug toestanden zoals in de negentiende eeuw :willekeurige afdankingen, geen respekt voor loonafspraken, exploitatie, mensonterend werk . Noem het en het zal gebeuren. Belangrijk om weten dat ik zelf nooit bij de vakbond was. Maar hun rol is essentieel voor een billijk arbeidsevenwicht en arbeidsethos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor leden is een vakbond nuttig als ze problemen hebben op of met hun werk, want dan helpt die vakbond ze erbij. Dit doen ze door advies te geven aan de leden van de desbetreffende vakbond en als de vakbond ze zelf niet kan helpen met het probleem zorgen ze ervoor dat de leden verder worden geholpen door specialisten op het gebied van het probleem. Het wordt allemaal dus goed geregeld voor de leden van de vakbond en ze hoeven zelf niks te doen.

Het regelen van CAO's is de belangrijkste taak van een vakbond. Want het gaat bij die CAO's om het afsluiten van nieuwe afspraken in het contract van de werknemers, zodat ze onder betere voorwaarden kunnen gaan werken.

Dit is nuttig voor de werknemers, want ze doen waarschijnlijk hetzelfde werk alleen onder betere omstandigheden.

Een ander nut van lid zijn van een vakbond is dat een vakbond meer macht krijgt als ze meer leden krijgen en hierdoor kunnen ze meer voor elkaar krijgen bij de CAO-onderhandelingen.

De werknemers zijn meestal dus lid van een vakbond om die reden dat de vakbonden alles voor hen regelen, zoals de CAO's en problemen op of met het werk.

Het nut van een vakbond voor niet-leden is dat niet-leden mee profiteren. Zowel de leden als de niet-leden van een vakbond profiteren van een nieuwe CAO. Alleen leden betalen ieder jaar geld om lid te zijn van een vakbond en niet-leden betalen niets, ze profiteren dus gratis.

De niet-leden moeten voor de rest wel alles zelf regelen als ze problemen hebben op of met het werk en hier gaat misschien wel veel tijd inzitten. Maar als je zelf zaken goed kan regelen of je kent iemand die dit voor jou kan doen, heeft het eigenlijk minder nut om lid van een vakbond te worden.

Het kan ook zo zijn dat je wel lid bent van een vakbond, maar je hebt nooit problemen op of met het werk. In dit geval betaal je dan eigenlijk voor niks contributie om lid te zijn van die vakbond, want je profiteert toch mee van de nieuwe CAO's die worden afgesloten.

Aan de andere kant, als er wat gebeurt en je bent lid van een vakbond weet je wel zeker dat je geholpen wordt met het probleem. De vakbonden worden wel door de overheid en de werkgevers gezien als de vertegenwoordigers van alle werknemers.