Hoe werkt de studiefinaciering per 2014?

Ik volg nu een MBO opleiding en krijg stufi. Maar vraag me af of ik dan vanaf 2014 moet terug betalen? Als ik zeg maar een nieuwe opleiding ga doen weer. Of door ga leren. ( ik weet dat wat ik nu heb niet terug hoef te betalen )

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Niets is daarover zeker omdat het om plannen gaat die nog door de tweede en daarna eerste kamer moeten maar het is wel zeker dat wat je nu doet of wat je in september start geen verandering zal meemaken. Het gaat dus om opleidingen die je in september 2014 start. Hoe het precies zal gaan zal niemand je nu kunnen vertellen maar de plannen zijn zo dat als je dan een HBO of universitaire opleiding start er niets meer gegeven wordt maar dat alles een lening is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je het antwoord op jouw vraag hier vindt (website DUO, link is bijgevoegd in dit bericht):

Opnieuw studeren
Ruimte om te studeren
Gaat u in uw aflosfase opnieuw studeren, dan besteedt u uw geld misschien liever aan uw studie dan aan het aflossen van uw studieschuld. Uw verplichte aflossing kan in dat geval tijdelijk worden onderbroken of uitgesteld.
Voorwaarden uitstel van terugbetaling
U kunt niet voor elke studie en in elke situatie uitstel van terugbetaling krijgen. Er gelden voorwaarden. U moet aan alle drie de voorwaarden voldoen:

■U volgt een opleiding waarvoor DUO studiefinanciering of tegemoetkoming scholieren geeft.
■U staat niet ingeschreven als extraneus.
■Uw diplomatermijn is nog niet verstreken.
Wat moet u doen?
Voldoet u aan de voorwaarden, geef dan met het formulier Wijzigen terugbetalen studieschuld door dat u opnieuw studeert en daarom de aflossing wilt onderbreken. Zodra u stopt met studeren, begint u weer met aflossen.

Blijft u liever aflossen tijdens uw studie, dan hoeft u niets te doen.

Formulier Wijzigen terugbetalen studieschuld (192Kb, pdf)