ontslag en ziekte en toch met vakantie ?

Mijn Vrouw heeft ontslag genomen. de rede hiervoor is dat ze ruzie had met collega's. Mijn vrouw zit nu nog in de uitwerk periode van 1 maand (Februari). Maar ze zit op het randje van een zware depressie dus eigenlijk wil ik dat ze niet mee naar het werk gaat. we hebben ook nog een vakantie gepland in Februari en deze is nog niet goedgekeurd. zou ik haar ziek kunnen melden en toch met vakantie mogen gaan.. en wat gebeurd er als we gewoon gaan zonder goedkeuren..

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
TurfGraver
7 jaar geleden
Ze heeft ontslag genomen. Dan heeft werkgever toch ook niks meer met haar te maken?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ze zit nog in de uitwerk periode van haar contract. dus werkt er NOG wel
TurfGraver
7 jaar geleden
Als ze zich ziekmeld heb je met de bedrijfsarts te doen. Als ze zonder overleg gaat zal ze niet betaald worden en als baas vervelend wil doe een schade vergoeding eisen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
oohh.. dat niet betalen vind ik niet erg .. ze heeft toch een 0 uren contract .. maar die schadevergoeding klinkt vervelend.
TurfGraver
7 jaar geleden
Staat ze al ingepland voor die periode?
Als de kans op schade voor de werkgever nihil is zal er niks gebeuren.

Het beste antwoord

Er heeft dus al een eenzijdige opzegging van de arbeidsovereenkomst plaatsgevonden, waardoor er in de meeste gevallen geen recht is op een WW-uitkering.
Wanneer een werknemer zich ziek meldt tijdens de opzegtermijn (in uw voorbeeld de maand februari) kan de uitkeringsinstantie betwisten dat de werknemer daadwerkelijk ziek is, zeker als er officieel nog geen diagnose gesteld is.
Op het moment van ziek melden, ook tijdens de opzegtermijn, ontstaan er voor werknemer een aantal verplichtingenwaar aan moet worden voldaan. Voldoet de
werknemer hier niet aan dan kan de werkgever twee maatregelen nemen: de loonopschorting en de loonstopzetting.

Toegevoegd na 8 minuten:
Om uw voorstel even te verduidelijken:
Wanneer een werknemer zich ziek meldt maar de uitkeringsinstantie betwist dit en er blijkt inderdaad sprake te zijn van een onterechte ziektemelding dan is dit een geval van fraude. De werknemer grijpt de ziektewet aan om niet op het werk te verschijnen.

Toegevoegd na 1 uur:
Als een werknemer reeds ontslag heeft genomen maar de periode die er nog gewerkt moet worden te lang vindt, is het onbezonnen om de periode te overbruggen via werkweigering. Er is een contract aangegaan met de werkgever, bij werkweigering overtreedt de werknemer de regels.
Werkweigering kan voor de werknemer voor grote problemen zorgen, afhankelijk van de reacties van de werknemer. De werkgever kan kiezen om het loon in te houden en een rechtszaak tegen de werknemer aan te gaan, hetgeen hoge boetes kan gaan betekenen.
Als de werkgever in het gelijk wordt gesteld, is de boete minstens het bedrag dat de werkgever zou moeten betalen indien de werknemer wel zou werken. Stel er is een opzegtermijn van twee maanden en sprake van werkweigering, dan kan de boete oplopen tot twee maanden loon, te betalen aan de werkgever.
De werknemer dient goed na te denken over de stap werkweigering, als de werknemer een rechtszaak aanspant kan het grote gevolgen hebben. Er is ook geen enkele basis meer voor het aanvragen of krijgen van een uitkering.

Toegevoegd na 2 uur:
afhankelijk van de reacties van de werknemer moet zijn:
afhankelijk van de reacties van de werkGEVER
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ok .. helder.. maar al is er geen betaling voor februari vind ik dat geen probleem .. mijn vrouw heeft een 0 uren contract .. en meestal is haar loon in de maand toch maar zo'n 500 euro .. zolang we maar geen extra boeten moeten betalen
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Bij een 0 uren contract heeft de werknemer (normaal gesproken) toch altijd het recht om te zeggen dat hij/zij niet komt ? Het is immers een 0 (!) uren contract ! Het enige risico is dan dat je een volgende keer door een werkgever niet langer gevraagd wordt, maar dat lijkt me tóch al niet zo'n punt in dit geval.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ozewiezewize enz, ben met u eens, de vraag bevat enkele tegenstrijdigheden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Over het 0-uren contract bestaan veel aannames die niet kloppen. Een 0-uren contract is een volwaardige arbeidsovereenkomst met rechten en plichten. Voor zowel de werkgever als de werknemer gelden regels. De opzegtermijn die in acht genomen moet worden is een maand (tenzij anders is overeengekomen).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ik lees het volgende op het internet : "Als u in uw laatste maand opgeroepen wordt dan moet u ook aan het werk. " men mag niet zomaar ontslag nemen en niet meer gaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
inderdaad .. dus m.b.t. contract zit ze nog gebonden aan haar werk.. en is ze eigenlijk verplicht nog te gaan (tot eind februari). Dus dan zou het een vorm van werkweigering zijn .. en ik lees dat je dan (op staande voet) ontslagen kan worden. (maar ze heeft zelf al ontslag genomen.. dus niet erg).. recht op ww heeft ze toch al niet... eventueel geen salaris in februari is ook geen probleem.. maar ik ga eens proberen haar contract per eind jan te laten beeindigen .. en anders ziek melden en arbo arts raadplegen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij ziekmelding van de werknemer, als de Arbeidsovereenkomst geen bijzondere regeling geeft, voert het UWV van de werkgever het deskundigenonderzoek uit. Het is niet aan de
werknemer een arbo-arts te gaan raadplegen.
Arbo-arts is ook geen beschermde titel, zijn bevoegdheden zijn niet zo groot.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
bedankt voor het uitgebreide antwoord