Wat zijn de nadelen van meerdere banen hebben?

Ik denk erover om mijn huidige baan om te zetten in 2 parttime banen. Wat zijn de belastingnadelen, en overige bezwaren tegen een dergelijke constructie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (3)

Geen.
Je kunt rustig 2 banen hebben. Belastingtechnisch maakt dat over een jaar niets uit. Het gaat uiteindelijk om je totaalinkomen.

Maar... er is wel een belangrijk aspect! Je mag namelijk maar bij 1 werkgever de heffingskorting toepassen. Dat is een korting op de te betalen belasting.

Die korting "krijg" je dus meteen, iedere maand weer. Op je andere baan/inkomen krijg je die korting ook wel, maar pas aan het eind van het jaar, als je je belastingaangifte doet. Dan kijk de belastingdienst dus naar je totaalinkomen en hoeveel heffingskorting je dient te krijgen en (via je 1e baan) reeds hebt ontvangen. Het verschil krijg je dan alsnog terug.

Maar op jaarbasis heb je dus geen belastingnadelen (met nadruk op jaarbasis).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja..Wat ik een nadeel zou vinden is dat het meer tijd kost..
Als je zoveel banen hebt, heb je wieweet gewoon bijna geen tijd meer voor andere dingen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het zo bekijkt lijken me er geen nadelen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een baan van 40 uur verdeelt in 2 banen van 20 uur maakt het natuurlijk niets uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet wel je aandacht en concentratie, afhankelijk van het soort werkzaamheden, over 2 verschillende gebieden verdelen.
Je moet je aandacht en concentratie, afhankelijk van de soort werkzaamheden, over 2 verschillende gebieden verdelen. Voor de een betekent dat afwisseling en is het een stimulerend pluspunt. Voor de ander juist een minpunt.

Fiscaal voor NL:
In een van de banen moet je per jaar en gespreid over alle 12 maanden over het jaar ten minste € 6.400 bruto verdienen om de algemene heffingskorting op de inhouding loonheffing ad € 1.987 en de arbeidskorting geldend te maken.
Op de ander baan dus zeker niet laten toepassen, anders volgend jaar ten minste € 2.000 bij betalen.

Mogelijk/waarschijnlijk wordt in de andere baan toch te weinig loonheffing ingehouden omdat bij de loonheffing niet met een ander arbeidsinkomen rekening wordt gehouden. M.a.w. de progressie (stijging van belasting bij hoger inkomen) komt wel tot uiting bij de inhoudingen bij één baan, maar niet bij meer dan één inkomen. Leg het nodige geld opzij om de bijbetaling aan inkomstenbelasting te kunnen betalen.

Ik weet niet hoe oud je bent maar houd in de gaten dat je bij beide banen (evenredig) in de pensioenregeling en pensioenopbouw zit.